- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Rozpočet otevírá cestu ke změnám CAP
Dohoda o rozpočtu přináší jednu věc, a to dostatek času k úvahám o možných dalších změnách CAP. Rok 2005 nebyl ideálním k žádným dalším změnám. Vlády a farmáři se stále ještě potýkají s dopady reformy 2003, nové členské země jsou velmi citlivé na jakékoliv snížení jejich možných zisků z této politiky a Francie má presidenta, který je pravděpodobně posledním politikem v Evropě, který brání CAP.
A k tomu se postupně přidá dopad dohody WTO.
Jiná situace může nastat po 2 – 3 letech, kdy se mohou značně změnit podmínky a přístup k závazkům o výdajích EU.
Vydávat méně, ale lépe.
To je argument britské vlády. Co se zatím skrývá? Podle všeho je tu snaha o snížení podílu zemědělství v celkovém evropském rozpočtu, snížit celkové podpory a nasměrovat je tam, kde jsou nutně potřeba. Celkově by to mělo vést k snížení všech forem podpor, protože většina farmářů si poradí bez nich a převést pomoc do těch venkovských oblastí, kde jsou nepochybné strukturální problémy. Větší autonomista, jak u schémat, které budou podporovány, tak u peněz, které budou utráceny, by měla být podle tohoto pohledu dána národním vládám.
Tento pohled obhajuje i nadále lord Haskins, zemědělský poradce britské Labour party.
Dosavadní reformy byly jen částečné. Tři oblasti zůstávají rozdělané:
a) tržní intervence a podpory zůstávají částečně na místě
b) vysoké tarify, kvóty, uvedení do klidu, intervenční nákupy, exportní podpory stále ještě ovlivňují trh.
c) Členské země mají k dispozici celou řadu výjimek a mohou pokračovat v propojení plateb na produkci, i když v daleko menším měřítku. Pesimisté k tomu říkají, že jakákoliv dohoda je nemožná pokud platí pakt, který uzavřel v 2002 Chirac-Schoeder u výdajových stropů. Ale to se může změnit po příštích francouzských volbách. Německo je nyní více ochotno jednat o změnách po své vládní výměně.
Hlavní diskuse nebude pravděpodobně o výši výdajů po 2013, ale jak budou tyto výdaje rozděleny a kam budou nasměrovány.
Zdroj: Ing. Karel Matoušek, Brusel