- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Ne zcela po pravdě
Je to už měsíc co se v zemědělské škole v Bruntále uskutečnil seminář k návrhu ministerstva zemědělství týkajícího se Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova /EAFRD/. Tohoto semináře se zúčastnili nejen senátoři ,ale i starostové i zemědělci z Bruntálska.
Semináře se zúčastnili za ministerstvo zemědělství Ing. Fantyš a náměstek ministerstva pro místní rozvoj Ing. Vačkář, kteří ve svém vystoupení seznámili přítomné s návrhem na rozdělení prostředků do jednotlivých os. Ministerstvo zemědělství doporučuje rozdělit finance tak , aby do osy I. šly prostředky ve výši 23%, do osy II. 55%, do osy III. 14% a do osy IV. 2%. Pan poslanec Papež s tímto návrhem nesouhlasí a předložil vlastní návrh, který by podstatně omezil přísun finančních prostředků do zemědělství ve prospěch rozvoje venkova.
Přestože s tímto návrhem nikdo z přítomných nevyslovil souhlas, naopak ředitelka Agrární komory Bruntál Ing. Nováková podpořila ve svém vystoupení návrh ministra zemědělství , pan poslanec Papež zveřejnil prostřednictvím ČTK informaci, že s jeho návrhem starostové i zemědělci souhlasí.
Agrární komora Bruntál , která má 85 členů a její členové obhospodařují více jak 80% půdy v okrese Bruntál, s návrhem poslance Papeže zásadně nesouhlasí, neboť by to znamenalo podstatné snížení dosud vyplácených dotací zvláště pak pro zemědělce hospodařících v marginálních oblastech.
Pan poslanec si zřejmě neuvědomuje, že do osy II. byly přesunuty podpory zemědělcům hospodařících v LFA , což není nic jiného než řešení diferenciální renty.
Připomínám , že diferenciální rentu řešila již Marie Terezie. Do osy II. byl přesunut program AGROENVI,což je podpora zemědělcům hospodařících v ekologickém zemědělství, podpora pro údržbu krajiny , zatravňování orné půdy, zalesňování apod.
Připomínám, že zatím co ekologický zemědělec v naší republice obdrží za 1 ha TTP 1 100,- Kč, tak sousední zemědělec v Rakousku obdrží 5 500,- Kč.
Chce snad pan poslanec Papež těmto zemědělcům dál snížit dotace?
Do osy III. a IV. , což znamená přísun finančních prostředků pro rozvoj venkova, počítá ministerstvo zemědělství s ročním příjmem do 1 miliardy 900 mil. Kč.
Domnívám se , že je to dostatečný příděl finančních prostředků a nám za to, že bude problém tyto finanční prostředky využít. Nechápu, jak stínový ministr zemědělství může prosazovat návrh na další oslabení příjmu zemědělců v naší republice.Rovněž nesouhlasíme s návrhem , aby na rozdělování finančních prostředků do jednotlivých os rozhodovali kraje.
Na tomto semináři rovněž nezazněl jediný hlas starosty, který by podpořil přesun kompetencí v rámci EAFRD na kraje, ale pan poslanec Papež to v mediích prezentuje. Dotační pravidla musí řešit jeden institut a to je ministerstvo zemědělství.
Jsem přesvědčen o tom, že jen ekonomicky stabilizovaný zemědělský subjekt může rozhodující měrou přispět k rozvoji vesnice, obzvláště tam, kde nejsou žádné služby pro obyvatelstvo, kdy obec nemá potřebné vybavení pro údržbu vesnice.
Ing. Jaroslav Stránský
předseda představenstva