- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Pouze dvacet tři procent zemědělců v EU-15 dostává přímé platby v rámci SZP na úrovni 85-ti %
Podle nejnovějších údajů DG AGRI – GŘ pro zemědělství v Bruselu, dostalo v roce 2004 asi 76,55 % zemědělců EU-15 v rámci přímých plateb méně než 5.000 EUR na farmu.
Celková suma u této skupiny zemědělců dosáhla tak celkové částky pouze 4,25 mld. EUR z celkové sumy ve výši 28,25 mld. EUR; tyto údaje a čísla znamenají tu skutečnost, že pouze 23,5% zemědělců v EU-15 dosáhlo na úroveň 85-ti % přímých plateb.
Po prozkoumání číselných údajů, provedla redakce časopisu AGRA-FACTS výpočty, že průměrný příjem na farmu napříč celou EU-15 činil v roce 2004 průměrně 5.800 EUR- od 1.600 EUR na farmu v Řecku až po 23.200 EUR ve Velké Británii. Průměr plateb na podnik v tomto roce byl asi o 800 EUR vyšší, než v roce 2002.
Tato skutečnost potvrzuje trvalou sestupnou tendenci, tedy ubývání počtu zemědělských podniků, ale zároveň ukazují současně nárůst velikosti farem v EU-15; je to zejména důsledek Fischerových reforem, zavedení modulace a nové finanční disciplíny. Tyto reformy měly teoreticky vést k redistribuci finančních zdrojů směrem od velkých podniků k menším. Spolu se zavedením finančního systému- Single Farm Payments- zjednodušeného systému plateb na farmu, dojde k pravděpodobně v budoucnosti k dalšímu ovlivnění alokace finančních prostředků v rámci EU-15; u zemí, které aplikují „ historický“ model, jako na příklad Irsko jsou změny velmi malé; u zemí aplikujících „ regionální“ model = plošné platby na hektar, nebo u zemí s „hybridním“ modelem, jako je SRN, Anglie, Švédsko a Dánsko, lze očekávat jistou míru přerozdělení finančních prostředků v rámci národní finanční obálky.
V rámci reformy Společné zemědělské politiky-SZP v roce 2003 byl jedním z klíčových principů zavedení nedobrovolné-povinné modulace v rámci redistribuce výdajů, kdy veškerá finanční pomoc přesahující práh 5.000 EUR byla převedena do rozpočtu rozvoje venkova s možností 20% redistribuce na jiné členské státy EU. Údaje zveřejněné tento týden tak potvrzují ten fakt, že ¾ zemědělců EU-15- a všicni zemědělci z nových členských zemí Evropské unie budou vyjmuti z výše uvedené povinnosti převodu finančních zdrojů do rozpočtu určeného pro rozvoj venkova. Na okraj je nutno poznamenat, že v roce 2005 bude činit sazba 3%, v roce 2006 pak 4% a konečně, v roce 2007 a v dalších letech 5%.
Tato situace se samozřejmě netýká zavedení principu dobrovolné modulace, jak jej odsouhlasili vrcholoví představitelé EU v rámci rozpočtu na léta 2007-2013.
Podle komentáře komisařky pro zemědělství a rybolov, paní Marian Fischer-Boell, který učinila minulý měsíc, je zvažuje se možnost aplikovat „ příklop“ na přímé platby na farmu v rámci SZP. Nové údaje dokazují, že omezení podpory na sumu 300.000 EUR na podnik,by se týkalo pouze 2.500 zemědělců, to je asi 0,3% v celé EU-15; z toho asi 1.500 v SRN, 460 ve Velké Británii a asi 200 zemědělců v Itálii a Španělsku.
Co se týká zavedení finanční disciplíny, tak jak byla schválena v rámci reformy komisaře Fischera, nebyla zatím zcela přesně stanovena pravidla aplikace těchto zásad v rámci finanční perspektivy na roky 2007-2013.
Alokaci přímých plateb v roce 2004 ukazují názorně následující tabulky.
Zdroj: Ing. Miroslav Louma, ZS