Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 34397 lidí


apic-ak.cz, 24. červenec 2006
Osvobození od zpoplatnění vozidel pro zemědělskou výrobu

Vážený pane místopředsedo vlády,
dovolte mi, abych se jako prezident Agrární komory České republiky odvolal na svůj dopis z 25.4.2006 pod čj. 97/2006, ve kterém jsem požadoval v návaznosti na zákon č. 80/2006 Sb. o pozemních komunikacích účinný od 1.1.2007 o pomoc ve věci osvobození od zpoplatnění vozidel pro zemědělskou výrobu včetně zpoplatnění platby mýtného běžných

nákladních vozidel užívaných v zemědělské výrobě, která póužívají silnici I. třídy označenou značkou zpoplatnění atd.

S odkazem na výše uvedený dopis z 25.4.2006 pod č.j. 97/2006 se na Vás, pane místopředsedo vlády, obracím a žádám Vás o sdělení jak byl náš návrh řešen a sjakým výsledkem, abychom mohli informovat členskou základnu Agrární komory České republiky vesměs zemědělce, kteří očekávají konstruktivní řešení této otázky.

Ing. Jan Veleba, prezident AK ČR

Odpověď:

Vážený pane prezidente,
podrobně jsem se seznámil s Vaším dopisem ve věci možného osvobození vozidel používaných v zemědělské výrobě od výkonového zpoplatnění a chtěl bych Vám objasnit danou záležitost.

Nový elektronický mýtný systém, založený na typu vozidla a ujeté vzdálenosti, byl schválen zákonem č. 80/2006 Sb., kterým se mění zákon č. 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích. Ten uvádí v § 20a skupiny vozidel, které nepodléhají zpoplatnění. Pouze ta jsou osvobozena od mýtné povirmosti a zákon neumožňuje Ministerstvu dopravy jakýmkoliv způsobem daný rozsah měnit.

Považuji znění zákona v této části za vyvážené, neboť i vozidla v zemědělské výrobě se podílejí na opotřebení zpoplatněných komunikací. Navíc jsou v mnoha případech kvůli charakteru přeprav a druhu používaných vozidel vyloučeny jízdy na dálnicích a rychlostních silnicích.

V případě silnic I. třídy se bude zpoplatnění zejména týkat mezinárodních tahů, rovněž touto technikou používaných v malém rozsahu. Případné osvobození, které je možné jen změnou zákona, by navíc vyvolalo tlaky na úlevy dalších skupin vozidel, které dané komunikace využívají mnohem častěji. To bych považoval za zcela kontraproduktivní k cílům, které vedly k zavedení nového elektronického mýtného systému.

Věřím, vážený pane prezidente, že pochopíte důvody mé vysvětlující odpovědi.

Ing. Jiří Kubínek, náměstek Ministra dopravy


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 338
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář