- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Teze vystoupení prezidenta AK ČR Jana Veleby na konferenci Zemědělské komory v Evropě
Agrární komora ČR a rozvoj venkova
Nacházíme se v předvečer realizace nového pojetí evropské agrární politiky, které zahrnuje do své struktury vedle zemědělství celý venkov. Děje se tak na základě teze o multifunkčním zemědělství. Jsme postaveni před kvalitativně nová fakta, nové problémy, se kterými se musíme vypořádat. Jaká fakta mám na mysli?:
Vzniká, ať chceme nebo ne, konkurenční prostředí v čerpání peněz ze strukturálních fondů, protože přestává platit přísné dělítko mezi zemědělci a těmi ostatními. Vzniká konkurenční prostředí:
1) mezi zemědělci a obcemi
2) mezi zemědělci samými – oblasti LFA a oblasti produkční.
Ad.1)
Mnozí starostové obcí mají názor, že by měli mít nárok na více peněz, k objemu dotací zemědělcům mají rezervovaný postoj. Důvodem je skutečnost, že EAFRD je administrován ministerstvem zemědělství, což skýtá záruku, na rozdíl od jiných ministerstev, hladkého průběhu čerpání peněz.Názor většiny zemědělců je však přesně opačný.
V současné době se aktivizují hejtmani jednotlivých krajů a probíhá boj o pozice v obsazení řídícího orgánu EAFRD. Je nebezpečí, že zemědělci zde mohou být v menšině.
Ad.2)
Vznikají názory, které prosazují útlum výroby ve prospěch agro envi funkcí a posílení oblastí LFA. Proti nim stojí opačné názory, že do LFA jde zbytečně mnoho peněz, které pak chybí v produkčních oblastech. V těch oblastech, které zaznamenaly od roku 1995 výrazný útlum výroby, který po vstupu do EU pokračuje.
K dokreslení uvádím rozdělení zdrojů mezi jednotlivými osami EAFRD:
• osa I - 22,39%
• osa II - 55,01%
• osa III - 16,93%
• osa IV - 5,00%
Úloha AK ČR tedy je:
prosazení opatření, které zastaví pokles rozměru českého zemědělství
prosazení opatření, která pomohou nastartovat nové programy – programy nepotravinářského využití zemědělské produkce
přesvědčit zemědělce a představitele venkova o novém pojetí agrární politiky a o využití synergického efektu ve prospěch obou partnerů´
V Bruselu 6.12.2006