Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35117 lidí


apic-ak.cz, 10. květen 2007
Výslech šéfa Agrární komory
07.05.2007 12:00 - Agrární komoře došla trpělivost. Na červen připravuje protesty proti obchodním řetězcům, které jsou až na výjimky v zahraničních rukou a nechtějí na svých pultech prodávat české zboží. Na problematiku odpovídal šéf komory Jan Veleba 9. května od 15:00.
[ Agrárníci se bouří proti řetězcům ]

OTÁZKA (Frantisek Dobry)
Pane Velebo, fandim Vam, protoze vim, ze mate rozhodne tezsi pozici nez velke retezce. Jen skoda, ze se Vam nepodarilo nejakym zpusobem participovat pri vytvareni retezcu. Meli byste silnejsi pozici a nebyli vydiratelni. Bohuzel v CR byl vyvoj v teto oblasti daleko rychlejsi nez v zap.Evrope a z objektivnich duvodu jste tento trend nemohli zachytit. Je pro vas tezke vyvazet smerem na zapad? Velika ochranarska opatreni?
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:03 )
Na západní trhy proniknout s potravinami je takřka nemožné, je třeba pracovat na tom, aby se to podařilo na trhy východní. Na tom pracujeme, jsme v kontaktu z Ruskem a Ukrajinou. K první části otázky - na síť řeťezců jsme neměli a nemamáme vliv. Zásadní problém vidím v tom, že po revoluci nám zemědělcům nebyly vráceny majetkové podíly ve zpracovatelském průmylsu, tj. že nebyly restituovány právnické ososby. Kdyby se tak stalo, naše pozice by byla úplně jiná.

OTÁZKA (Stanislav Janeček)
Nezapomeňte prosím, že je třeba pečlivě zvážit zájmy zemědělců a zájmy spotřebitelů. Jinak vám přeji mnoho štěstí.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:06 )
Já se domnívám, že je zde jeden společný zájem, a to jsou zdravé a hodnotné potraviny. Tento zájem řetězce absolutně nectí a jejich jediným kritériem je co nejnižší cena. A právě to může být často v rozporu s požadavky na kvalitativní ukazatele.

OTÁZKA (Jan Strnad)
Je mi vcelku jedno, pokud budete postavat pred obchody a propagovat sve vyrobky. Je mi to jedno i v pripade, ze to budete rikat do radia. Je mi vcelku fuk, pokud si otevrete vlastni obchod a budete v nem prodavat "zarucene prave ceske maso" (ja su z Moravy a chcu jen to nase, moravske - zadnej dovoz z Cech :-)). Ale pokud potrebuejte zneuzit stat a vydupat si zakon, ktery bude nekomu jinemu diktovat, za kolik ma od vas vase vyrobky kupovat; popripade omezovat ho v nakupu zbozi kdekoliv, je mi vas lito a jste skodna - nebot jedine, ceho chcete dosahnout, je okrast spotrebitele - ktery jediny na podobna opatreni doplati . Budete se stydet pri pohledu do zrcadla?
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:09 )
Vaše názory mě připadají "já jsem Čech a kdo je míň". Nebudeme nikomu nic diktovat, ani na to nemáme žádné nástroje, ale uděláme vše proto, abychom spotřebitelům vštípili, aby se zajímali, jaké potraviny kupují. To bych se ale vracel k odpovědi na první otázku.

OTÁZKA (martina)
Chci se zeptat jak je možné, že je na trhu tak málo BIO výrobků? Jezdím do sousedního Německa, kde vyjdou jogurty a další výrobky na přepočet levněji přitom tam mají 5x vyšší platy než u nás!!! A kam zmizely naše dobrý a levný jablka? Když chci koupit jabka je to samej dovoz za 30 nebo 40 nebo 60 Kč za kilo, dříve to bylo za pár babek. To samé hrušky a další ovoce.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:14 )
Pokud se týká ovoce, tak jsme soběstační pouze z padesáti procent. Hlavní příčinna byly dumpingové dovozy ze zahraničí a likvidace české konkurence. Pokud se týká bio výrobků, tak je pravda, že ČR nezachytila evropský a světový trend a že máme výrazné zpoždění. Na stranu druhou svým způsobem jsou české potarviny do určité míry biovýrobky. Důvod je ten, že oproti vyspělým státům staré evropské 15 využíváme jenom asi 60% hnojiv a podobné je to i u chemie. Z toho důvodu jsou suroviny, které zemědělci vyráběji pro potravinářský průmysl výrazně kvalitnější. To lze doložit na konkrétních rozborech.

OTÁZKA (Vlasta v Hradce)
Ve vlastenecke horlivosti jsem zavrhl nakup masa v Tescu a vrátil se ke kupovani v ceske Skalicance. Doma jsem si porovnal uctenky za ceske maso a za drive nakoupene udajne dovezene maso. Ke svemu prekvapeni jsem ale zjistil, ze u vsech druhu ceskeho masa mi byla uctovana cena o 20 Kc vyssi za l kg než v tom zavrhovanem Tescu. Vlastenecka horlivost mne v tom okamziku presla !!!
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:18 )
Mohu k tomu říct pouze to, že jdyž si koupíte české maso a něco se vám nebude líbit, tak můžete dohledat farmu, kde se zvíře chovalo, jatka, na kterých bylo poraženoa a dokonce, čím bylo toto zvíře krmeno. Možná, že to za těch deset nebo dvacet korun stojí. Když si koupíte maso ve vámi zmiňovaném Tescu, může to být maso např. z Jižní Ameriky s minimálními veterinárními standardy apod.

OTÁZKA (Mirek)
Zdravím, myslíte jsi, že když obchodní řetězce patří Němcům, rakušanům, Holaňdanům, že nebudou preferovat své zemědělce. Možná v nich mají i podíly. Asi české obchodní řetězce musí expandovat do Evropy. jenže bohužel žádné nejsou.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:21 )
Bohužel máte pravdu. Uvedu příklad. Když srovnáme dovoz vepřového za rok 2006 s předchozím rokem. Pak za jediný rok se navýšil jeho dovoz z dvou na 6,2 milirady korun. To samozřejmě není normální a pravděpodobně budou fungovat vámi zmiňované kapitálové vztahy. Na druhé straně se mi zdá, že se probouzí náš řetězec Jednota, který přichází s programem regionálního zásobení venkova. Mohla by to bý první vlaštovka.

OTÁZKA (Kamil)
Pane, Velebo, nemyslíte, že je základním právem každého podnikajícího subjektu vybrat si svého dodavatele, příp. svoje produkty? Nikdo podnikajícím subjektům nemůže nařizovat, od koho mají nakupovat maso, to bychom se vrátili do hlubin nejodpornějšího bolševismu, což by bohužel asi mnoha zemědělcům vyhovovalo
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:26 )
Pokud bezezbytku vezmu vaši filozofii, pak pravděpodobně v Rakousku takový komunismus bude. Rakousko do svých obchodů nepustí takřka žádné maso ze zahraničí. Jinak vám chci sdělit, že mi nikomu nic nenařizujeme ani se o to nesnažíme, ale děláme vše proto, abychom přesvědčili spotřebitele o tom, že je dobré kupovat české potraviny. Není to metafora, když řeknu, že za každým kilem masa, litrem mléka, pecnem cheba je kousek obdělané krajiny a zaměstnaný člověk. My všichni si můžeme vybrat, jestli to bude rakouská krajina a rakouský člověk, a nebo česká krajina a náš človek. V zemích evropské 15 spotřebitelé takřka bezezebytku dávají přednost domácím potravinám za mohutné podpory domácích politiků.

OTÁZKA (Tomáš K.)
Nebylo by lepší přitvrdit v demonstracích, vžyť je jasné, že nás EU začíná svým zbožím obsazovat a vytlačovat domácí výrobce. Zvolte silnější nátlak i na naši vládu, proč by nemohla být větší ochranářská opatření domácích výrobců ?
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:33 )
Podle mého názoru máte pravdu. V zásadě jde pouze o obsazení trhu. Zatímco my systematicky snižujeme svoji výrobu, země staré 15 setrvávají na svých pozicích. V některých případech jsme v situaci vyrábíme jednu desetinu intenzity určitého výrobku - mluvím o vepřovém a drůbežím mase ve srovnání s Nizozemím. Není ale možné na evropském trhu tuto situaci řešit ochranářskými opatřeními. Co ale možné je, tak je to, aby se čeští politici postavili k českým zemědělcům, potravinářům a deklarovali jejich podporu. Tak jak to činí např politici francouzští, holandští a němečtí atd. Dále se domnívám, že selhávají kontrolní orgány. Ještě před třemi týdny jsem si osobně koupil v prodejně Interspaaru Vaňkovka v Brně hovězí maso, kde nebylo jakékoli označení a nikomu to nevadí.

OTÁZKA (Jedle)
Ceske vyrobky jsou drazsi a mene kvalitni, pres levnejsi pracovni silu a kratsi vzdalenosti. Kupr. ceske brambory poznam zarucene podle toho, ze stoji vice a obsahuji 50 procent hliny. Nemyslite, ze je treba zacit u sebe? Ne jenom neustale zadat podpory za sucho ci vlhko a povazovat spotrebitele za dojnou kravu, ktera bude vase horsi a drazsi vyrobky kupovat? V ceske zemedelske vyrobe prezivaji vsechny nesvary minuleho systemu: lajdactvi, spatny vtah k pude a praci, bordel. Odpovezte na dotaz a nesnazte se vysvetlit, ze vyse uvedene neni pravda.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:37 )
Já si myslím, že budete asi těžko kupovat brambory, kde byste platil 50% brambor a 50% hlíny. Já jsem z Českomoravské vysočiny a mohu sdělit, že tyto brambory svými chuťovými vlastnostmi a kvalitou jsou žádané nejenom v ČR ale i v zahraničí. Pokud se týká ceny, tak logicky brambory z Vysočiny jsou lacinější oproti takovými bramborám z Egypta, minimálně o dopravní náklady. Takže neváhajte a kupujte české brambory.

OTÁZKA (Našinec)
Mě osobně by nevadilo, kdyby existovaly obchody s typicky českými produkty. Mohly by být i o trochu dražší než zahraniční, ale v žádném případě by nesměly být méně kvalitnější.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:38 )
Souhlasím s vámi.

OTÁZKA (Kamil)
Dobrý den, v roce 2005 pracovalo v českém zemědělství 151 tis. lidí, zatímco v roce 1993 se jednalo o 322 tis. lidí. Domníváte se, že se vývoj počtu českých zemědělců již stabilizoval?
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:41 )
Vše nasvědčuje tomu, že deprese bude pokračovat. Rozměr českého zemědělství se stále snižuje a začínáme se dostávat do nebezpečné situace. Během nejvýše pěti let přijde doba, kdy se vrátíme k myšlence soběstačnosti alespoň určitého podílu potravin. Tak jak bude narůstat produkce biopaliv, bude ubývat výměra půdy na potravinářské využití. A to nehovořím o klimatických změnách, které se nesporně podepíší na budoucích úrodách. Hlavní program agrární komory je zastavit další propad rozměru českého zemědělství.

OTÁZKA (Pavel)
Nejsem zemědělec, takže jen obecná úvaha: když vezmu na jedné straně praktickou nemožnost vyrábět dráž, protože Vás drtí dampingové ceny a tlak konkurence, na straně druhé stále se zvyšující vstupy v cenách všeho: pohonných hmot, osiv a zemědělských materiálů, techniky a v neposlední řadě i růst platů, mám dojem, že jste dost v pasti. Navíc stát Vám nikdy nepomáhal a sotva Vám pomůže teď, když je vlivem nemoudré politiky předchozích vlád v dluhové pasti. Obávám se, že protesty si taky moc nepomůžete, protože v Evropě je nadbytek potravin a zemědělských produktů a ještě se poperou, aby to tady mohli prodávat. Vidíte vůbec nějaké řešení? A můžete je, prosím, jasně vyjádřit? Děkuji Vám pěkně za odpověď.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:44 )
Ano vidím. Tím řešením je dobře informovaný český spotřebitel, který se rozhodne. Zatím má díky politice obchodních řetězců jedinou informaci, kde je nejnižší cena. Jsem přesvědčen, že český spotřebitel je na dobré úrovni a podaří-li se nám k němu dopravit informace, pak tento boj vyhrajeme.

OTÁZKA (anonym)
Vážený pane Veleba, já když jdu na nákup, tak se snažím upřednostňovat české výrobky nebo alespoň výrobky vyrobené v ČR. Prakticky ale neexistuje žádná reklama na označení Klasa nebo Český výrobek. Zatím jsem viděl jenom jeden billboard, a to na letišti v Praze. Myslím si tedy, že propagace je nedostatečná. Nedostatečná je rovněž motivace tyto výrobky nakupovat. Proč třeba neexistuje nějaká soutěž nebo podobné marketingové "lákadlo"? Na vlastenectví během nákupu se spoléhat nemůžete. Zdá se mi, že jste v tomto hodně zaspali dobu. Jinak vás ve vašich snahách plně podporuji!
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:47 )
Děkuji za podporu. Bohužel máte ve svém hodnocení pravdu. Nejsme dostatečně jednotní, v podstatě v této záležitosti nesehrává žádnou roli potravinářská komora, ale zejména v minulých letech nesehrál svoji roli český stát. Takřka ve všech zemích Evropy stát investoval a investuje velké prostředky do buď otevřené nebo skryté propagace svých potravin a k tomu ještě přistupuje politická podpora.

OTÁZKA (František)
Jsem zootechnik a tak vím , že při číselném označení masa skotu (musí být jak u nás , tak v celé EU) je rozhodující poslední trojčíslí . Pokud toto trojčíslí začíná 9 jde o krávu, pokud 0 je to býk. Na balíčcích v Intersparu, pokud tam není jen označení jejich přebalovacího střediska je i u deklarovaného masa z býků u posledního trojčíslí devítka, to si z nás potom šéf tohoto řetězce dělá srandu a velmi bere spotřebitele na hůl. Proč se pane Velebo už konečně Agrární komora neptá pana ministra Gandaloviče jak jeho veterináři kontrolují tyto přetsupky a proč už řetězec nedostal pořádné pokuty, to je zcela proti evropským notám na správné značení masa.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:52 )
Máte pravdu. Jak už jsem v některé z předchozích otázek upozornil i já jsem se přesvědčil, že tento řetězec není solidní. Možná jsem se naivně domníval, že při jednáních u kulatého stolu s obchodními řetězci, které se panu ministru Gandalovičovi podařilo bezezsporu nastartovat, že se věci vezmou vážně. Nestalo se tak, a proto jsme 3. května na představenstvu Agrární komory přijali rozhodnutí, že připravíme určité akce, které upozorní spotřebitele, veřejné mínění a politiky na tento problém, který se neřeší už víc než deset let. Domnívám se, že tato forma bude nejúčinnější.

OTÁZKA (Zdeněk)
Pamatuji se, že to byl ministr Zgarba, který rozpoutal kontroly v řetězcích a taky mu to prý mělo velmi přitížit. Po kauze z nákupem půdy to prý byla poslední kapka , proč letěl. Od té doby,ale jakoby v řetězcích bylo vše v pořádku, nezavání to nějakým lobismem státních kontrolních orgánů vůči řetězcům? Jsme obyčejný obchdoník, který ví, co jsou to neustálé kontroly,ale řetězce jakoby státní inspekce hájila.
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:57 )
Zavání to obrovským lobby řetězců na straně jedné a malou odvahou státu a kontrolních orgánu na straně druhé. Pamatuji si, že když pan minitsr Zgarba po svém nástupu do funkce rozpohyboval státní kotrolní orgány a začala série neuvěřitelných mediálních výstupů kolem zkaženého masa apod. Tak po jeho odhcodu z funkce, šéf jednoho státního dozorového orgánu svolal společnou tiskovku s obchodními řetězci, kde výstup byl jejich závazek, že se budou chovat lépe. To by možná platilo za doby Thomase Moora v jeho Utopii, ale určitě to neplatí v kapitalistické společnosti.

OTÁZKA (Josef, Praha)
Poslouchal jsem rozhlas a tam si s panem Hruškou z Intersparu na téma dovozy masa z Rakosuka velmi notoval agrární analytik Petr Havel. Já ho pamatuji z Michle z dispečinku , jak ještě po roce 1990 závozničil, protože neměl žádné vzdělání. Jsem překvapený, že tento člověk se najednou stal analytikem, v jaké instituci pracuje,aby mohl zastávat tak významnou funkci analytika, kde analyzuje a co? Jakým právem takoví lidé mluví za spotřebitele, to mi pane Velebo vysvětlete,Vám to připadá normální?
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 15:59 )
Těžko to mohu vysvětlit, ale základní předpoklad analytika v jakékoli profesi je odborné vzdělání. Mám informace, že to není případ pana Havla, a proto si myslím, že agrárním analytikem zkrátka není.

OTÁZKA (Novák - sedlák)
Znáte to : Čím více se sedlák holí,tím rychleji obroste. Situace došla příliš daleko a nechali jste tak dojít! Řetězce jsou absolutními pány trhu potravin a lidi krmí levným svinstvem . Svůj zisk realizují na úkor dodavatelů, přepravců, zákazníků, aniž by jim poskytly adekvátní protihodnotu , zanechávají za sebou spoušť externalit - zkrachovalé sedláky od kterých ač nasmlouvali ,neodebrali. Zkrachovalé živnostníky-obcodníky všeho druhu. Drobné lokální výrobce, kteří objemem nedodají do celého řetězce a nemají komu prodávat, protože droné obchody neexistují. Rozbité silnice , protože i to co se vyrábí v místě, se vozí stovky kilometrů. Zdravorní stav obyvatel , protože prodávají trvanlivé potraviny chemicky stabilizované, aby transport vydržely. A mohu pokračovat... . Jak to chcete řesit ? Je ještě řešení? Odbytová družstva? Zpracovatelská družstva? Družstevní prodejny? Lokální ekonomické modely?
ODPOVĚĎ ( 09.05.2007 16:05 )
I vrba když ztratí svůj pramínek vody tak uschne a toto nebezpečí právě hrozí českému zemědělství a českému potravinářskému průmyslu. Protože politici se za více než deset let nezmohli ani na náznak legislativního přibrždění bezuzdného chování řetězců, rozhodli jsme se tak, jak jsme se rozhodli v průběhu měsíce června. Zahájíme akce proti těm, kteří se na potravinovémm trhu chovají nejhůř. Děkuji za otázky a kupujte české potraviny. Hezký den.

Zdroj: lidovky.cz


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 405
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář