Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35124 lidí


Jana Brázdilová, 25. leden 2008
Obchodní řetězce a jejich výsledky

Deseti největším obchodním řetězcům v roce 2007 podle předběžných výsledků vzrostly tržby meziročně o 31,3 miliardy na rekordních 289,1 miliardy korun. Desítka největších obchodníků meziročně zvětšila svůj podíl na tuzemském trhu s rychloobrátkovým zbožím z 63 procent na 66 procent a inkasuje tak už dvě třetiny tržeb.


Předběžné výsledky obchodních firem za loňský rok zveřejnily analytická firma Incoma Research a časopis Moderní obchod.

První místo na žebříčku největších obchodníků s odhadovanými tržbami 51,1 miliardy korun loni obhájila maloobchodní skupina Schwarz, která provozuje prodejny Lidl a Kaufland. O druhou a třetí příčku se dělily společnosti Ahold (hypermarkety Hypernova a supermarkety Albert) a Tesco Stores ČR. Obě vykázaly tržby okolo 42 miliard korun.

Na čtvrté pozici se umístila velkoobchodní společnost Makro Cash&Carry (39,3 mld. Kč) a pátá byla skupina Rewe (31,6 miliardy korun), která v Česku vlastní supermarkety Billa a diskontní prodejny Penny Market.

„Loni bylo nejpatrnější viditelnou změnou na trhu převzetí řetězce Delvita skupinou Rewe a jeho postupné sbližování s řetězcem Billa. Zásadnější změny v pořadí firem však rok 2007 nepřinesl,“ řekl včera novinářům jednatel Incoma Research Tomáš Drtina.

Nejrychleji rostlo Tesco
Nejvíce v roce 2007 vzrostly tržby britské společnosti Tesco Stores ČR, zhruba o 6 miliard korun. Tesco v polovině roku 2006 do své maloobchodní sítě začlenilo 11 hypermarketů Carrefour a 27 supermarketů Edeka a pokračovalo také v otevírání nových prodejen.

Německé skupině Schwarz díky zvyšování počtu prodejen Lidl a Kaufland vzrostly tržby o 5,6 miliardy korun. Další německá skupina Rewe po loňském převzetí bezmála stovky supermarketů Delvita, z nichž většina se přeměnila na prodejny Billa, zvýšila tržby o 5,3 miliardy. Nizozemský Ahold vykázal nárůst tržeb o 3,5 miliardy korun.

Jak ale Drtina upozornil, v loňském roce výrazně vzrostly tržby i některým obchodníkům, jejichž expanze v ČR už není tak rychlá. Například v žebříčku šestý německý Globus v roce 2007 otevřel v Česku pouze jeden nový hypermarket, jeho tržby se ale přesto zvýšily o 2,5 miliardy. „Globus stabilně vylepšuje své výsledky převážně díky organickému růstu, což je na českém silně konkurenčním trhu mimořádný úspěch,“ podotkl Drtina.

Mezi deset největších obchodníků se i loni s tržbami 17,7 miliardy korun dostala tuzemská společnost Geco Tabak. Ta vlastní velkoobchod s tabákovými výrobky a kuřáckými potřebami a provozuje síť 200 specializovaných prodejen.

 
Tržní podíly se stabilizovaly
V loňském roce se podle Drtiny stabilizovaly tržní podíly jednotlivých obchodních formátů. Tuzemskému trhu opět dominovaly hypermarkety, kde utrácí největší část svých měsíčních výdajů za potraviny 38 procent českých domácností. Preference diskontních prodejen se loni zvýšily o procento na 25 procent.

„Obliba supermarketů po poklesu v předchozích letech zůstává spíše stabilní, loni činila 16 procent. Stejně tak menší samoobsluhy si udržely svou předchozí pozici, upřednostňuje je 14 procent kupujících,“ uvedl Drtina.

Čtyři řetězce už opustily trh
Tržní podíl desítky největších obchodníků v rychloobrátkovém zboží by se měl podle odborníků z Incomy zvýšit i letos, avšak pomalejším tempem než loni. Loňský rok byl totiž ve znamení pokračujících fúzí. Letos zatím žádná oficiálně oznámena nebyla.

Mezi odborníky se však již delší dobu hovoří o tom, že na prodej je i síť diskontů Plus a mezi zájemci jsou společnosti Tesco a Rewe. Podle dřívějších informací se o 145 tuzemských obchodů Plus zajímá údajně také německý diskontní řetězec Aldi, který již v Česku založil pobočku a zaregistroval si zde internetovou doménu.

„Odhadujeme, že v roce 2010 bude tržní podíl největších obchodníků činit zhruba 70 procent,“ uvedl Drtina, podle kterého je již nyní koncentrace tuzemského trhu srovnatelná s vyspělými západoevropskými ekonomikami.

Kvůli tvrdému konkurenčnímu boji v uplynulých letech několik obchodních řetězců český trh opustilo. V roce 2005 odešel rakouský Julius Meinl, předloni jej následovaly francouzský Carrefour a německá Edeka. Loni prodala svou síť supermarketů Delvita a opustila český trh belgická skupina Delhaize.

Zdroj: Incoma Research, Moderní obchod

 

 


 


Hodnocení => průměr 359
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář