Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35101 lidí


apic-ak.cz, 23. srpen 2005
Zemědělci přitápějí vládě biopalivy
Kolem biopaliv přešlapuje vláda  bezmála deset let. Přitom směrnice Evropské komise, která vstoupí v platnost počínaje rokem 2007 už s přesným procentem přimíchávání lihu do benzínu a stejně tak metylesteru do nafty je již k nahlédnutí nejen v Bruselu, ale i na jednotlivých ministerstvech v České republice.

Zatím si s ní ale nikdo starosti nedělal a vrásek na čele přibývá zřejmě jen zemědělcům, kteří by biopalivy řešili i povinnost využívat určitých ploch k nepotravinářským účelům. Agrární komora ČR se proto rozhodla pohnout skálou a začala jednáním u premiéra ČR Jiřího Paroubka. Ten, jak se ukázalo, je velmi nakloněn rychlému řešení pravidel pro využívání biopaliv.

Po jednání s premiérem  Jiřím Paroubkem se na jeho doporučení vydali zástupci Agrární komory České republiky za ministrem životního prostředí Liborem Ambrozkem. Ten je nyní odpovědný za zúřadování pravidel pro přimíchávání biopaliv do benzínu a nafty. Jednání , které se konalo 17.srpna v budově Parlamentu se zúčastnil prezident Agrární komory Jan Veleba s víceprezidentem Oldřichem Reinbergrem , tajemníkem Janem Záhorkou a předsedou Zemědělského svazu Miroslavem Jirovským.

Ministr Ambrozek zemědělce informoval o tom, že v první dekádě měsíce září předloží vládě materiál k biopalivům. Zatím tam  ale nejsou definovaná pravidla pro přimíchávání líhu do benzínu. Nejsou tam stanovená procentuální množství, ani kdo bude kontrolovat  dodržování tohoto režimu, ani kdo bude za biopaliva konkrétně odpovědný. Podle Ambrozka jsou to detaily, které se budou řešit až po schválení materiálu. Nepředpokládá, že by těžkosti dělala příslušná ministerstva s výjimkou ministerstva průmyslu a obchodu. Jak řekl, jisté spoždění může  způsobit ČEPRO, protože i skladované rezervy budou muset mít podíl biopaliv.  Pro rychlé vyřízení pravidel kolem biopaliv je naopak Česká rafinérská (ČeR), která investuje v obou svých rafineriích v Kralupech nad Vltavou a Litvínově více než 250 milionů korun do projektu přidávání biosložek do pohonných hmot. Investice má být dokončena příští rok a Česká rafinérská poté bude moci přidávat do motorové nafty metylester řepkového oleje a do autobenzinů biolíh."Jedná se o investice, jejichž realizace souvisí s naplňováním legislativních požadavků na přidávání biokomponent agrárního původu do motorových paliv od roku 2007. Je to významný signál pro český agrární sektor," potvrdil mluvčí České rafinérské Aleš Soukup.

A co tomu říká výrobce metylesteru z řepky?"SETUZA v minulosti již několikrát deklarovala pozitivní přístup k plošnému přimíchávání biokomponentů ke klasickým pohonným hmotám. Vedení firmy je přesvědčeno o budoucnosti ekopaliv, což dokládá nejen kontinuelní výrobou metylesteru řepkového oleje, ale především intenzivně připravovanou výstavbou nové výrobní jednotky v Ústí nad Labem, která by měla zahajovat zkušební provoz v samém závěru roku 2006. Ze sklizně roku 2006 tak bude firma potřebovat až 600 tisíc tun řepkového semene,“ řekl  František Janů, generální ředitel Setuzy, která je největším výrobcem metylesteru v ČR a zatím jej musí pouze vyvážet do Německa, kde je o něj velký zájem.Je smutné, že doma zatím nemá uplatnění.

„Biopaliva mají pro společnost hned tři důležité výhody,“ řekl víceprezident AKČR Oldřich Reinbergr. Mimo toho, že s biopalivy a určitým procentem jejich výroby počítá směrnice Evropské unie již od roku 2007 povinně, hraje roli ekologie i ekonomika. S růstem cen nafty  se jeví v budoucnu biopaliva jako ekonomicky velmi zajímavá. Na půdě se dá dál pěstovat obilí, které by se dalo z části využívat na výrobu biolíhu. Udržela by se zaměstnanost na venkově  a méně by se ovzduší znečisťovalo spalinami při dopravě. Navíc odpadní biomasa- výpalky se dá použít jednak ke krmným účelům, jako hnojivo a do třetice při spalování. Pro zemědělství by to mělo velký význam.

“Za posledních deset let klesla velmi citelně produkce hovězího a vepřového masa,“ řekl Jan Veleba.“To se promítá do nižší spotřeby obilovin. Méně se spotřebuje  krmiv a nepředpokládá se, že by se v nejbližší době pokles stavů dobytka, ale i prasat zastavil,“ řekl. „Od roku 2003 klesla porážky prasat  o 1,2 milony kusů a u skotu o 45 tisíc kusů,“ doplnil Jirovský. |To mělo podle něj nesmírný vliv na snížení spotřeby obilí, která klesla o 450 tisíc tun v případě krmného. Ke spalování by navíc bylo možné využívat geneticky upraveného obilí, které je z hlediska produkce levnější. (Během vegetace odpadají postřiky proti plísním a houbovým onemocněním).

Jak Ambrozek zemědělcům řekl, velmi nyní záleží na tom, aby při projednávání zákona o spotřební dani, který je již v rozpočtovém výboru, se zároveň předložil pozměňovací návrh. Ten by se vyjadřoval k vratce spotřební daně, která úzce souvisí s daněním biopaliv. Pokud by se tento proces urychlil , je možné již koncem roku počítat se schválením tohoto zákona a s využitím obilí na výrobu biolíhu se může začít již během prvního čtvrtletí příštího roku.“To znamená, že již část úrody z letošní sklizně by se mohla změnit na líh, kapacity na to v republice jsou připravovány,“ uvedl Jirovský.

Pokud bude  potřebná kapacita s určitou dávkou chtění i v Parlamentu, mohou se zemědělci a celá společnost dočkat i urychleného vyřešení letitého závazku vlády k biopalivům. Zatím si jej všichni přehazovali jako horký brambor. Tento stav potvrdil i Miroslav Ševčík, ředitel Liberálního institutu. „Situace s biopalivy není dobrá,  příslušné státní orgány nejsou připravené na to, že směrnice Evropské unie vstoupí v platnost rokem 2007 a čas běží. Zaznamenal jsem i určité skandály s výběrovými řízeními při zavádění nových technologií při výrobě lihu, vše bylo zameteno pod koberec. Tím by ale otázka biopaliv neměla být tabu, naopak,“ řekl Miroslav Ševčík.

(Pozn.red. Česká rafinérská je největším zpracovatelem ropy a výrobcem ropných produktů v České republice. Byla založena v roce 1995, je společným podnikem čtyř akcionářů: petrochemického holdingu Unipetrol a společností Eni, ConocoPhillips a Shell.)


 


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 450
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář