- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
U mýtného nastoupí satelit nebo mikrovlnná technika?
Praha-Rozšíření dálniční sítě je pro Českou republiku nezbytností. Upozorňuje na to Miroslav Ševčík, ředitel Liberálního institutu. Podle jeho slov nevede dosud přes polovinu krajů ani kilometr dálnice. Sedm krajů ČR tím pádem není dotčeno dálniční sítí. Na její vybudování stále citelně chybí peníze.
„Jako alternativní zdroj získávání dodatečných prostředků pro zkvalitnění a další rozvoj dálniční sítě a rychlostních silnic se jeví výběr mýtného,“ říká Ševčík.
Vybírat by se mělo jen ale na dálnicích a nanejvýš na vysokorychlostních silnicích. „V případě, že by se mýtné vybíralo i za jízdu po ostatních silnicích, zvýšily by se neúměrně ceny související s dopravou, ale i dalšího zboží. Zdražení by se tak dotklo položek výrobků počínaje potravinářskými produkty a konče stavebním zbožím,“ řekl Ševčík. Uvedl také, že by se mýtné mělo vybírat pouze u aut přesahujících svou nosností 12 tun. Pokud by šlo o kamiony s potravinářským zbožím nebo zemědělskými surovinami, potom může do procesu vyjednávání se státem vstoupit Agrární komora a pokusit se o určité úlevy pro automobily zabezpečující zásobování potravinami. „Opatření však nepovažuji za systémové.,“řekl.
Mýtné by mělo vstoupit v platnost rokem 2007 a již nyní je proto nutné vybrat potřebnou technologii. Zatím se výběr odehrává na úrovni více, či méně vášnivých diskusí.“Jsou tu dva způsoby.Tak zvaný mikrovlnný a satelitní. Osobně si myslím, že mikrovlnný systém je lepší a ekonomicky méně náročný. Ze zkušeností z jiných zemí je i více průkazný a méně poruchový. V Německu se nějaký čas používá satelitního systému a už se prokázalo, že je velmi nákladný a nepříliš spolehlivý, tomu bychom se měli vyvarovat. Nepodařilo se například odstranit možnosti obcházení systému a zkreslování naměřených údajů,“ uvedl Ševčík. U mikrovlnného způsobu je ještě další plus. Kdo bude platit mýtné, nemusí složitě upravovat svoje vozidlo.
„Účinnost mikrovlnného systému se ve většině zemí pohybuje mezi 99-99,5%, přičemž provozní náklady nepřesahují v žádné z provozních zemí 15-20% a mnohdy se pohybují pod 12 % vybrané finanční částky,“ řekl Ševčík. Mýtnému se podle něj v budoucnosti nevyhnou přepravci kamionů převážejících obilí, jatečná zvířata a další zemědělské komodity.“Souvisí to s nesmyslnou dotační politikou EU. Tím, že jsou až dvojnásobně vyšší přímé platby u starých členských zemí než u nových, logicky nováčci mohou jen těžko konkurovat cenami u zboží, které převážejí. Nevyrobí je bez dotací levněji. A v roce 2007, kdy by mělo mýtné vstoupit v platnost, se ještě výše podpory nesrovná na stejnou úroveň původních 15 zemí s novými 10 zeměmi,“ uzavřel Ševčík.
Kdy se s mýtným začne?
Testovací provoz začne v polovině příštího roku.
Naostro se elektronické mýto začne vybírat od ledna 2007.
Mýto by měla platit všechna vozidla těžší než 12 tun.
Výnos by měl činit kolem 5 miliard korun ročně.
Osobní auta budou mýtné platit nejdříve v roce 2012.