Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35110 lidí


apic-ak.cz, 9. listopad 2005
Pracovní skupina ad hoc WTO

Jak bylo řečeno již několikrát na dřívějších zasedáních presidia a POCC, je v této závěrečné fázi jednání WTO potřeba mít jasno, co se skrývá za nabídkami Komise, proč několikrát opakovaly některé země ( hlavně Francie a Irsko), že Komise porušuje mandát a tak proto byla svolána i tato pracovní skupina.

V první části se měl zkoumat pracovní dokument ze 14. října o všech bodech  zemědělského vyjednávání. A porovnání nabídky EU a USA.

Ale mezitím EU dne 28.10 předložilo další variantu svého návrhu, ve kterém nabízí další ústupky především u přístupu na trh. Tento návrh byl sice doprovázen prohlášením, že EU nabídka je předmětem toho, že obchodní partneři udělají stejné podmínky a stejnou míru ústupků jak v zemědělství, tak v ostatních oblastech. Nabídka nepotrvá, pokud nedojde k uspokojivému vývoji v těchto oblastech.

Jaké podmínky jsou vázány na nabídku EU:
Domácí podpory: US musí přijmout určitou disciplínu u proticyklických plateb, snížením zaručené ceny, kterou nyní dává farmářům. Snížit 5% strop nebo zavést specifické stropy na produkt není řešením.
Všechny vyvinuté země by měly snížit de minimis o 80%.
Exportní kredity: eliminace
Státní obchodní organizace: měly by být odstraněny.
Potravinová pomoc:
Postupný přechod k „nevázané“ a „za hotové“. Striktní disciplína u ostatní dočasné pomoci.
Zeměpisné označení:
Ochrana vína a alkoholu pod čl. TRIPS 23 by měla být rozšířena na všechny produkty a notifikace a registrace GI zajištěna pro všechny produkty.

Nezemědělské podmínky.
NAMA: jednoduchá švýcarská formule na snížení tarifů, užité pro všechny typy cel ve vyvinutých zemích a v konkurenčních rozvojových zemích. Eliminace vývozních poplatků, nebo dohoda o nízké úrovni.
Služby: podmínky a cíle, které by měly zabezpečit nový nebo hodně vylepšený přístup na trh.
Antidumping: dohoda v Hong Kong všechny rozvinuté země by měly zaručit bezcelní a bezkvótové přístupy z LDC.

EU nabídka u zemědělství.
Domácí podpory:
Oranžová skříňka:
EU 70% snížení      US chce, aby EU snížilo o 83%.
G 20 chtějí 80% snížení pro EU a 70% pro USA.
Americký návrh: snížit US podpory o 60% ( z 19,1 mld$ na 7,6 mld$)
Modrá skříňka:
EU: pokračovat se stropem 5% u hodnoty produkce ( EU15=13mld€), ale chce skutečné škrty u amerických proticyklických plateb.
US: strop 2,5% u hodnoty produkce ( 4,8 mld$) pro USA
G 20 – chce specifické stropy.

Americký návrh představuje pouze škrty, které byly vyhlášeny pod Farm Bill (7,6 mld$) ale to neznamená žádné snížení cílové ceny zaručené. ( pro rok 2006 to má představovat 5,9 mld$, i když skutečná částka je vždy o něco nižší).
De minimis:
EU: snížení všech kategorií, kde jsou buď produkty specifikovány nebo ne de minimis o 80% pro rozvojové země.
US: snížit o 50% z 5% na 2,5% hodnoty produkce. TJ. o 4,8 mld. pro specifické produkty a o 4,8 pro podpory nespecifikované.
EU chce zachovat tuto formu, protože všechny podpory menší než 5% hodnoty nemusí být evidovány.

Celkové snížení pro oranžovou, modrou skříňku a de minimis.
EU nabízí 70%. US chce , aby EU snížila o 75%.
Americký návrh snížit o 53%
EU volá o 60% snížení.
G 20 chtějí 80% snížení pro EU a 75% pro USA.
Velká debata byla hlavně u „citlivých „ produktů. Komise zatím neudělala analytické propočty dopadu na jednotlivé sektory.
V sekretariátu Copa/Cogeca se udělaly první propočty a také Irsko předložilo analýzu číselnou dopadu nové nabídky EU na řadu sektorů.
Sekretariát ( Shelby Mattthews a Simon Berger) udělali ukázkové příklady pro:
Hovězí, drůbeží maso, vepřové, máslo, cukr, a doplněno o ovoce a zeleninu.
Reprodukuji zde příklad hovězího:
Vykostěné kusy  jsou nejzranitelnější snižováním tarifů.
Od 2000 došlo k velkému zvýšení dovozů i za plné tarify (Brazílie), zvláště vysoce kvalitní čerstvé a chlazené kusy, hlavně na zpracování.
Jelikož dovozy se zvýšily již při plných tarifech, jakékoliv jejich snížení povede ke zvýšení dovozů. Čím vyšší snížení, tím vyšší dovozy.
12 za 14 tarifních bodů hovězího by čelily 60% snížení podle návrhu Komise.
Další 2 tarifní body by byly v 50% snížení.
A to nezahrnuje živá zvířata, vnitřnosti, připravené maso nebo tuk.

Příklad pro Hovězí s 50% snížením.
Čerstvé nebo chlazené maso bez kostí – tarif 02013000
Současný tariff ( ad valorem equiv.) 82,5%           €/kg
Současná EU cena                                                   7,0
Cena čerstvého brazilského hovězího
S kostí včetně dopravy                                             3,0
Současný tariff                                                         3,4
Vstupní cena                                                            6,4
TJ. dovozy z Brazílie pod plným tarifem.
Podle návrhu Komise by byly předmětem 50% snížení.
Nový tarif s 50% snížením                                      1,7
Nová brazilská cena vstupní s nižším tarifem            4,7
Nová dovozní cena jako % k EU ceně                   67,1
Pokud dojde k snížení tarifů o 50% bude nová vstupní cena o třetinu nižší než je současná cena EU. A většina jiných druhů hovězího čelí snížení o 60%.
Pokud by tato skupina byla zařazena do „citlivých“ produktů, pak by čelila snížení 20% a minimální zvýšení TRQ mezi 13,2 a 14,9%.
To by znamenalo podstatné zvýšení dovozů jak za plný tarif tak pod kvótou. A k tomu je třeba připočítat dopad likvidace exportních podpor, což by vedlo k dodávkám asi 300 000 t, které jsou vyváženy s podporami, na domácí trh.
Trh hovězího čelí již mnohem nižším podporám cen kvůli dvěma reformám CAP.
Tyto škrty v tarifech by podryly EU ceny značným způsobem a producenti by těžko pokrývali náklady na produkci. Takže zde jde Komise dále, než na co má vyjednávací mandát.

Vedle toho irský zástupce předal všem propočty, kde jsou porovnána všechna navrhovaná snížení tarifů, u hovězího jde o 60%. U vykostěného o 50%, u vepřového o 45%, u drůbežího o 35 %. Kromě masa je zde SMP, sýry, cukr, potravinářská pšenice, krmná pšenice, ječmen sladovnický a krmný.
Všechna tato srovnání jsou dost technicky náročná. Francouzi slíbili, že dodají také porovnání, na kterém pracují analytici FNSEA.
Cílem je připravit dobré argumenty, doložené ověřitelnými čísly, které  na několika příkladech budou prezentovány vládám a představitelům Komise a EP. Jako politický argument je nutno mít v ruce krátký a jasný dokument, který pochopí každý.

Zdroj: Karel Matoušek, Brusel


Hodnocení => průměr 442
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář