- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
COPA/COGECA - Prostředí
Prvním hlavním bodem jednání byla Direktiva Vody a dobrý ekologický statut.
Copa Cogeca k tomu připravila krátký dokument. K celé iniciativě došlo na britskou žádost.
Copa/Cogeca má za to, že farmáři se musí starat o snížení jakéhokoliv znečištění, včetně lepšího řízení půdy a zlepšení dodávání výživných látek, změny v používání pesticidů a hnojiv. Základem pro tuto direktivu (WFD) je dobrý ekologický statut (GES) pro veškerou správu vody v Evropě. Standardy GES jsou založeny na referenčních podmínkách a ty budou řídit do jaké míry se bude muset restaurovat vodní síť v EU.
Nejvíce připomínek mělo německé DBV. Měla by se více zdůraznit pozitivní role farmáře. A také ukázat, jak celá společnost působí na prostředí.
Francouzští zástupci požadují propojení také na pitnou vodu v rámci povodí. A při schvalování se musí zahrnout také ekonomické ukazatele dopadu. Dokument bude doplněn o tyto poznámky a měl by být přijat.
Referát z konference „Voda“ v Londýně, minulý měsíc. Za Copa/Cogeca se zúčastnilo celkem 8 lidí. Po konferenci zasedal Řídící výbor. Komise přijala prakticky všechny body z WFD – dopady na půdu, klima, specifické nástroje.
Německý dotaz: Kdo bude financovat opatření. Mluví se také o dalším zvýšení podílu modulace, nebo o převodech z I. pilíře. Podle nich opatření musí být kompenzována, ne z I. pilíře, farmáři musí mít nejdříve konkurenční farmy. Na konferenci v Londýně se o financování nemluvilo. Návrh na další modulaci přišel od skupin Zelených.
Členské země mohou , ale nemusí použít financování v rámci RV.
Požadavek na Komisi: dopadovou studii, připravit dokument o výjimkách a rámcová pravidla.
Časový rozvrh – ovlivní to sektor až později.
Francouzi zde připravují vlastní schéma, kde změny nebudou měřeny přes jednotlivé farmy, ale přes určité zóny ( části, nebo celé departmenty). Ostatní se spíš připojují k individuálním farmám, i když připouštějí, že dopady budou někdy dost tvrdé na malé farmy.
Pod bodem III přednesl rakouský zástupce Anton Reidl závěry z konference v Budapešti o výzkumu. Hlavními diskusními body zde bylo využití vody, optimální užití zemědělské techniky a účast farmářů na trvalém užití vody. Závěrem konstatoval, že na konferenci měl jasnou převahu průmysl a také různí konzultanti.
Dalším bodem změněného programu byly komentáře a příprava, kterou udělala Dominique Dejonckheere pro následnou diskusi na Komisi o obnovitelných materiálech a energiích.
Jedním z hlavních bodů je emise CO2, jak čelit stálému zvyšování dopravy (hlavně silniční) a jak mohou biopaliva pomoci právě ve snižování CO2.
V některých studiích se hovoří o uvolňování CO2 z půdy, v závislosti na kulturách, ale zde je řada rozporuplných čísel a žádný jasný závěr.
Biopaliva mají mít významný dopad na plán energie. Komise ví, že se mají stále zvyšovat dovozy ropy. V roce 1990 byla EU závislá 46% na dovozech. To se má zvýšit do 2030 na 75%. Obnovitelná energie v 2010 by měla představovat 12% spotřeby a v dalších letech pomoci ke snižování závislosti.
Německý zástupce k tomu říká, že je třeba sem zařadit také kukuřici a řepu, jako obnovitelné zdroje. Jak se vypořádá Komise s půdou uvedenou do klidu. Je zde stále omezení z Blair House, ale to se dá již nyní obejít. Celkově by se později v EU mohly pěstovat kultury na obnovitelné a energetické materiály na 13 mil ha.
Potřeba provést studie o novém využití zemědělských kultur, v některých zemích již existují a jsou stále doplňovány (UK, Dánsko).
Jaká budou fiskální opatření do budoucna? A jak to bude s dovozy. Zde Dominique uvádí americký příklad, kdy se dává kvóta 7% produkce, počítaná podle minulého roku. Správné řízení dovozu ethanolu je nutné pro rozvoj evropské produkce. A procento, které se namíchá do benzinu či nafty může být také větší, než se běžně v Evropě dělá, v Brazílii to dělá až 85%.
Francouzi se přimlouvají, že i při výzkumu by se měly hledat metody, které jsou vlídnější k prostředí, je třeba to využít k propagaci.
Simon Berger hovořil o podmíněnosti (cross-compliance). Zdůraznil rozdíly mezi direktivou Komise a členskými zeměmi. V Německu je situace velmi nejasná. Tam je také největší opozice proti zavedení direktivy hygieny do podmíněnosti. Copa by zde měla mít jasnou pozici.
Biodiversita.
Komise připravuje dokument o snižování biodiversity. Po jeho zveřejnění, budou následovat veřejné konzultace.
K průběhu schůze:
Na každé podobné schůzi prostředí je prezentováno průměrně 500 stránek textů, je velmi obtížné, či nemožné udělat nějaký souhrn.
Spodní voda. Přichází do 2. čtení v Parlamentu – je zde propojení na nitrátovou direktivu – to musí být podle německého návrhu, udrženo. Schváleno má být počátkem příštího roku.
Zdroj: ing. Karel Matoušek, Brusel