Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 34147 lidí


Jana Brázdilová, 8. říjen 2007
Chov prasat je rizikový
V České republice razantně klesají stavy prasat. Proti roku 1981, kdy byl historicky chován nejvyšší počet těchto hospodářských zvířat, klesl současný stav na 55,6 % (z 5106 tisíc na 2840 tisíc kusů). Přestali jsme být soběstační ve výrobě vepřového masa.

Vloni jsme pokryli požadavky domácího trhu ze 78,5 %, v letošním roce zřejmě budeme soběstační ani ne ze 75 %. Disproporce jsou řešeny zvyšujícím se importem vepřového masa, kterého jsme za pololetí letošního roku dovezli 56,5 tisíce tun. Jde však o maso nižší kvality, které se používá především do výrobků. Dovážíme i tuk. Přitom vepřové maso domácí provenience je kvalitní, splňuje všechny požadavky spotřebitelů a chov prasat má u nás dlouhodobou a úspěšnou tradici.

Nejvyšší nákladovou položkou ve výkrmu prasat jsou náklady na krmiva, které tvoří okolo 60 % celkových nákladů. V letošním roce vstupují do krmných směsí pro prasata obiloviny, jejichž cena je proti loňsku dvojnásobná. Zdražují se však i další vstupy, a to se projevuje zdražením krmných směsí o 60 až 80 %. Ceny zemědělských výrobců jsou však nadále nízké a stále více nepokrývají vynaložené náklady a rentabilita se již delší dobu dostává do záporu. Nejvíce jsou ohroženy specializované firmy bez půdní držby, které produkují více než polovinu vepřového masa v republice. Producenti vepřového masa se chovají tržně a v řádu desítek s výkrmem prasat končí. Před definitivním rozhodnutím stojí však stovky dalších chovatelů. Nervozita se přenesla i do zpracovatelských firem, které se díky nízké realizaci vepřového masa a masných výrobků postupně také dostávají do červených čísel.
V komoditě vepřové maso nemáme především vůči zemím EU-15 stejné tržní podmínky a tím silně trpí konkurenceschopnost domácích subjektů.

Jan Veleba, prezident AK ČR

Evropská komise povolila podporu kombinované dopravy
Evropská komise před několika dny vydala rozhodnutí, jímž povolila České republice zavedení nového podpůrného programu pro kombinovanou dopravu. Informoval o tom dnes odbor vnějších vztahů antimonopolního úřadu.

"Cílem programu je rozvinout kombinovanou dopravy a dosáhnout tak přesunu přepravy nákladu ze silniční dopravy na jiné druhy dopravy," uvedl místopředseda Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) Kamil Rudolecký. Vzhledem k tomu, že na mnoha dopravních trzích probíhá restrukturalizace, je nutné vytvořit tržně orientované podpůrné programy za účelem převzetí rizik spojených s přechodem ze silniční na alternativní způsoby dopravy.

Podpora bude směřována na výstavbu, rozšíření a modernizaci překladišť kombinované dopravy; na pořízení vybavení pro kombinovanou dopravu; na podporu zaváděcí fáze nových linek kombinované dopravy. Podpůrný program by měl přinést posílení konkurenceschopnosti kombinované dopravy, čímž se zintenzívní její využívání.

Podpora se dostane k příjemcům, jimiž mají být provozovatelé překladišť a kombinované a železniční dopravy, ve formě nevratných dotací. Míra podpory může činit až 30% způsobilých nákladů. Očekávaný rozpočet programu činí 1,58 mld. Kč v období 2006-2010.

Komise neměla k programu výhrady s výjimkou podpor na speciální železniční vozy pro kombinovanou dopravu, u nichž si nebyla jista, zda budou opravdu využívány pouze k provozování kombinované dopravy. "Po vysvětlujících připomínkách ze strany České republiky Komise uznala, že zmíněné železniční vozy nemohou být kvůli své speciální konstrukci použity k jinému druhu přepravy," vysvětlil místopředseda ÚOHS. Komise následně podporu označila za slučitelnou s komunitárními pravidly o veřejné podpoře a zavedení programu povolila.

Zdroj: www.agris.cz


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 293
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář