- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Polsko chce prosadit regulaci cen potravin
Polsko chce prosadit v EU regulaci cen potravin
Proti jakémukoliv zásahu na trhu jsou obchodní sítě
Polské ministerstvo zemědělství navrhlo, aby úřady regulovaly ceny potravin v celé Evropské unii. Důvodem jsou velké rozdíly v maržích. Návrh už získal podporu deseti členských zemí, např. z Dánska, Finska, Portugalska, Německa či Velké Británie. Evropská komise by měla během několika měsíců předložit zprávu, která se týká potravinářského trhu. Obsahovat bude také informaci, zda obchodní sítě nezneužívají svého postavení.
V Polsku jsou rozdíly v maržích výrazné. U pečiva si obchodníci počítají marže do deseti procent, u uzenin od osmi do 25 procent, v případě mléčných výrobků a vajec činí přes sto procent. Takové marže se odrážejí ve vyšších cenách v obchodech, měla by být stanovena maximální hranice.
Evropský parlament vyzval členské země, aby vznikla studie na téma marží. Podle europoslanců obchodní sítě neustále zvyšují ceny potravin. Na cestě od zemědělců přes velkoobchody a prostředníky až do obchodů tak potravinářské produkty zdraží až pětinásobně. Polští producenti upozorňují, že obchodníci už před několika měsíci, když začali předvídat šetření Poláků kvůli hospodářské krizi, žádali dodavatele o snížení cen o více než 20 procent. Mnoha výrobcům se tak kvůli tlaku obchodníků a dodatečným poplatkům spolupráce s prodejními sítěmi nevyplácí. Podle informací společnosti Nielsen, hypermarkety, supermarkety a diskonty kontrolují 40 procent polského trhu. Ve Francii, Belgii či Nizozemsku jejich podíly překračují 90 procent. Ekonomové upozorňují, že ve skutečnosti je omezení marží cestou k likvidaci svobodného trhu.
Zdroj: vetweb.cz, 08.06.2009