Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35102 lidí


Jana Brázdilová, 20. duben 2010
Řetězce nedodržují lhůty splatnosti


 Téměř všechny maloobchodní řetězce působící v České republice překračují třicetidenní lhůtu splatnosti faktur, kterou jim od letošního února nařizuje nový zákon o významné tržní síle. Agrowebu to potvrdila mluvčí Potravinářské komory ČR Dana Večeřová.


 

 
Podle jejích slov je toto překročení již zahrnuto ve smlouvách, které řetězce s dodavateli uzavírají. Za to, že obchodníci uvedenou třicetidenní lhůtu splatnosti splní, požadují po potravinářích podle komory zaplacení zvláštního bonusu. Navíc v řadě případů řetězce nadále prodávají zboží za podnákladové ceny, což zmíněný zákon také zakazuje. Večeřová uvedla, že v souvislosti s tím podala potravinářská komora podnět Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Ten sice již od února uvádí, že se zabývá podněty, týkajícími se porušování zákona o významné tržní síle, podle prvního místopředsedy tohoto úřadu Hynka Broma však dosud žádný verdikt nevydal.
Obchodníci uvádějí, že zákony neporušují. Jednatel sítě hypermarketů Globus ČR Petr Vyhnálek je přesvědčen, že se třicetidenní lhůta vztahuje pouze na ty dodavatele, kteří jsou na obchodníkovi závislí, což prý není případ velkých potravinářských firem jako například Nestlé či Procter & Gamble. K podnákladovým cenám Vyhnálek uvedl, že zákon zakazuje prodej pod nákupní cenou, který znamená ohrožení hospodářské soutěže, v případě krátkodobých slevových akcí, kdy obchodník prodává zboží za méně, než za kolik jej koupil od výrobce, podle něj o porušení zákona nejde. Údajné porušování zákona odmítly také další řetězce, například Tesco nebo Ahold.
Právníci ovšem podobný postup za porušení zákona považují. Podle advokáta advokátní kanceláře Lovells Richarda Nulíčka je zákonem daná lhůta splatnosti nepřekročitelná. "Odběratel, na kterého se tento zákon vztahuje, zásadně nemůže podmiňovat dodržení této maximální lhůty splněním jakýchkoliv dalších podmínek ze strany dodavatele, neboť ani nemá možnost stanovit lhůtu delší," uvedl.
Nulíček také konstatoval, že uplatnění podnákladových cen zákon povoluje jen ve zcela výjimečných případech, například u sezónního výprodeje nebo výprodeje výrobků, u kterých se blíží konec spotřební lhůty. V takovém případě však navíc nesmí být nabídka prodeje za sníženou cenu předmětem reklamy mimo místo prodeje, například na reklamních letácích distribuovaných do poštovních schránek, uvedl. Podobně se vyjádřil také další advokát Petr Karhan. Podle něj obchodníci v případě podnákupních cen i uplatňování bonusů porušují navíc i zákon o ochraně hospodářské soutěže.
Podle zákona o významné tržní síle obchodním řetězcům od února hrozí za její zneužití pokuta až deset milionů korun nebo trest v hodnotě deseti procent z obratu. Zákon ukládá hlavně řetězcům, aby poskytovaly dodavatelům své všeobecné obchodní podmínky, které musí obsahovat cenové podmínky i údaje o snižování cen.

Přibík Oldřich (19.4.2010)


Hodnocení => průměr 552
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář