Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35102 lidí


apic-ak.cz, 16. prosinec 2005
Novináři se školili jak rozeznat jednotlivé druhy masa

Nejhůře v průzkumu řetězců dopadly diskontní prodejny

PRAHA -V obchodech i supermarketech došlo k určitému uvolnění, pokud jde o dodržování vyhlášky na správné značení hovězího masa. Na obalu nesmí chybět stáj, odkud dobytče pocházelo, věk jatečného zvířete a zda jde o jalovici, mladého býka nebo krávu. Český svaz zpracovatelů masa spolu s Agrární komorou proto před tiskovou konferencí , která se dotkla přestupků při prodeji potravin v supermarketech, udělal novinářskou anketu na níž se anonymně hodnotilo maso z býka, jalovice a krávy a anonymně mezi tyto tři kusy masa bylo zamíchané i vepřové maso. Ukázalo se, že si z 21 novinářů s masem a jeho správným zařazením poradil jen jeden z nich a naopak dvě třetiny novinářů nepoznaly , že je mezi hovězím masem i kus vepřového.

„Velmi vítám tuto aktivitu a jsem rád, že nám Agrární komora s řešením tohoto problému vyšla vstříc,“ uvedl před tiskovou konferencí docent MVDr.Ladislav Steinhauser, předseda Českého svazu zpracovatelů masa. Tiskové konference se nemohl zúčastnit, protože byla ve stejný termín jako bruselské jednání skupiny CLITRAVI. Na tiskové konferenci byl dán k dispozici novinářům  Steinhauserův podklad o mase a jeho spotřebě a zastupoval jej ředitel ČSZM Katina. Dále byli přítomni odborníci ze Střední průmyslové školy technologie masa, generální ředitel firmy Maso Planá ing. Emil Kasper s hlavním technologem Foldynou, který novinářům vysvětlil, v čem se jednotlivé druhy masa liší a jak odlišit maso býka, jalovice a z krávy. O přesném značení masa informoval tiskový mluvčí SVS ing.Josef Duben. Dále se tisková konference věnovala přestupkům během prodeje potravin.

V průzkumu Agrární komory, který byl zaměřený na kvalitu potravin prodávaných v obchodních řetězcích, dopadly nejhůře diskontní prodejny. V nich byla zjištěna více než polovina z několika stovek nedostatků, na které listopadový průzkum poukázal. Třetina ze všech prohřešků připadla na diskontní řetězec Lidl, uvedli zástupci AK na tiskové konferenci.

"Prohřešků bylo více než 800 a jejich největší díl připadl na diskontní prodejny. Po mediální masáži již v obchodech nenajdeme zkažené maso a podobné katastrofální nálezy, ale našli jsme zejména špatné značení potravin a prošlou záruční lhůtu. U některých potravin nebylo možné dohledat výrobce," řekl prezident AK Jan Veleba.

Nejhůře v průzkumu dopadl řetězec Lidl, kde bylo 30 procent ze všech zjištěných nedostatků. Vysoké procento měly také diskontní prodejny Plus (20 procent) a hypermarkety Kaufland (18 procent). Naopak nejlépe z průzkumu vyšly supermarkety Delvita (jedno procento), supermarkety Billa a hypermarkety Interspar (dvě procenta) a Globus (tři procenta).

Provozovatelé řetězců Lidl, Plus a Kaufland nechtěli výsledky průzkumu komentovat s odůvodněním, že je detailně neznají. "V minulosti již bylo v této souvislosti provedeno nesčetné množství kontrol. Naše společnost z nich vycházela vždy velmi dobře, což svědčilo o tom, že právě naše kontrolní systémy v praxi fungují," uvedl mluvčí společnosti Kaufland Michael Šperl.

Průzkum trhu byl ukončen měsícem prosinec  minulého roku a jeho výsledky chce AK předložit ministrům průmyslu a obchodu a zemědělství. "Pak půjdeme do parlamentu a podpoříme legislativní iniciativu k novele zákona o hospodářské soutěži, kde budeme dokladovat, jak to v terénu vypadá a že novela je potřebná," uvedl Veleba.

Antimonopolní úřad již připravil zákon, kterým chce omezit sílu velkých obchodních řetězců při jednání s dodavateli. Cílem je zamezit obvyklé praxi, kdy dodavatelé většinou musí platit
velkým obchodníkům poplatky za umístění svého výrobku na konkrétním místě v regálu, za reklamní akci či za umístění v letáku. Obchodníci s návrhem nesouhlasí a tvrdí, že nový zákon by se v důsledku obrátil proti zákazníkům a českým dodavatelům.

Sledování kvality potravin v obchodních řetězcích AK zahájila v listopadu ve spolupráci s Odborovým svazem pracovníků zemědělství a výživy a se Sdružením obrany spotřebitelů (SOS). Hlavním cílem akce je podle komory upozornit veřejnost i politiky na nepravosti při prodeji potravin.

"Mezi nejčastější závady patřily poškozené obaly, odstraněné etikety na vakuovaném zboží či natržené obaly u sýrů a salámů. Zboží s prošlým datem zůstávalo v regálech, zlevněné mléčné zboží bylo umístěno mimo chladící boxy a nabízena byla nepřebraná zelenina, z níž některá byla plesnivá," uvedla Ivana Picková z pražské centrály SOS. Největší nešvary aktivisté SOS podle Pickové zjistili v prodejnách Billa, Albert, Koruna a Lidl.

Procentní podíl prohřešků v prodejnách obchodních řetězců
-----------------------------------------------------------------

Lidl                       30
Plus Diskont          20
Kaufland               18
Tesco                     7
Penny Market         6
Albert                     5
Hypernova              5
Globus                    3
Billa                        2
Interspar                 2
Delvita                    1
Ostatní                    1


-----------------------------------------------------------------
Podíl jednotlivých typů prohřešků
-----------------------------------------------------------------

Cena             39 procent
Značení          42 procent
Kvalita          19 procent


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 484
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář