Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35110 lidí


Jana Brázdilová, 4. srpen 2006
Ekologické výrobky a jejich značení – jak se orientovat v symbolech
Ekoznačky a jak se v nich orientovat...


České ekovýrobky:
Aby byl výrobek považován za ekologický i někým jiným než svým výrobcem a aby šlo o označení, na které se dá spolehnout, vyvinulo Ministerstvo zemědělství ČR dvě ekoznačky. Ekoznačkou rozumíme označení na výrobku (tedy jeho obalu), které je registrované u nějaké společnosti nebo státu jako značka ubezpečující spotřebitele o ekologičnosti výrobku. Hodnotí se přitom zpravidla výrobek od svého vzniku až po likvidaci. Garantem programů ekologického značení u nás je Ministerstvo životního prostředí ČR, výkonným orgánem je Agentura pro ekologicky šetrné výrobky. Na řízení národního programu se dále podílí Rada pro ekologicky šetrné výrobky, která se skládá ze zástupců státních organizací, akademické sféry, neziskových organizací atd.

U nás fungují zatím tyto státem garantované programy:
a) Národní programy

Český národní program označování ekologicky šetrných výrobků – systém vznikl z iniciativy ministrů životního prostředí a hospodářství v roce 1994. Používanou ochrannou známku tvoří stylizované písmeno "E" s nápisem "Ekologicky šetrný výrobek" v horní části a identifikačními čísly v části spodní. Známka smí být používána pouze v jednobarevném, zeleném nebo černém, provedení.

„Ekologicky šetrný výrobek“ se uděluje takovým výrobkům, které ve významné míře méně poškozují životní prostřed,í než jiné obdobné výrobky plnící stejnou funkci. Pokud žádost o udělení této ekoznačky ministerstvo odsouhlasí, uzavře agentura se žadatelem licenční smlouvu o poskytnutí práva k užívání této ochranné známky. Informace o výrobcích, jimž bylo propůjčeno právo užívat ochrannou známku, zveřejňuje MŽP ČR průběžně ve Zpravodaji MŽP ČR.

Poplatky a význam propůjčení ekoznačky
Ani ekoznačka není zadarmo, výrobce, který ji získá, platí poplatek 20 000 Kč. Získání ochranné známky má pro výrobce/dovozce velký význam, neboť tak získávají lepší možnosti při prosazování svých výrobků nejen na domácím, ale hlavně na zahraničním trhu. Propůjčení ochranné známky je navíc i jistým důkazem dodržení jakosti výrobku. To je jeden z dalších důvodů, proč nákupčí ze zahraničí dávají přednost výrobkům označeným ochrannou ekologickou známkou. Propůjčení ochranné známky neznamená, že výrobek je pro životní prostředí naprosto neškodný, avšak musí být zárukou, že životní prostředí výrobek ovlivňuje méně než ostatní výrobky.

„Produkt ekologického zemědělství“ – ochranná známka, jejímž správcem je KEZ o.p.s. – Kontrola ekologického zemědělství. Aby výrobek mohl tuto ochrannou známku dostat, je nutné splnění požadavků stanovených zákonem č. 242/2000 Sb. o ekologickém zemědělství a prováděcí vyhláškou ministerstva zemědělství č. 53/2001 Sb. a kritérií zpracovaných v interní dokumentaci KEZ o.p.s. Značka se zpravidla uděluje na 1 rok.

b) Evropské ekoznačení

Kytička (The Flower) – Platí v rámci celé Evropské unie, u nás jej spravuje Agentura pro ekologicky šetrné výrobky. Jde je nadnárodní systém, který byl založen na základě nařízení rady Evropského hospodářského společenství ze dne 23. března 1992 (EEC No. 880/92 on a Community Eco-label Award Scheme). Stejně jako český národní program je program ekoznačení EU dobrovolný. Je zaměřený jak na výrobky, tak i na služby a počet výrobkových kategorií (a služeb) neustále roste.

Ekoznačka EU "The Flower" představuje květinu, jejíž střed tvoří zelené písmeno "E" a okvětní lístky jsou nahrazeny dvanácti modrými hvězdičkami. Logo se smí zobrazovat takto dvoubarevně, nebo v jednobarevném, zeleném nebo černém provedení.

O ekoznačku EU může požádat výrobce nebo poskytovatel služeb, jehož výrobek (či služba) musí být k dostání na trhu kdekoliv na území Evropské unie. Může tak učinit u kteréhokoliv kompetentního orgánu v jakémkoliv členském státě EU; v ČR je to Agentura pro ekologicky šetrné výrobky. Pokud výrobce žádá o tuto značku, zpravidla se jeho náklady vyšplhají min. na 1000 EUR. V České republice byla zatím tato ekoznačka udělena pouze firmě Hybler s.r.o. Důvodem může být jak nezájem českých výrobců žádat o udělení značky, tak i finanční zátěž, kterou s sebou udělování značky nese, ačkoli je velmi pravděpodobné, že vynaložené peníze by se výrobcům vrátily.

c) Global Ecolabelling Network (Světová síť označování ekologicky šetrných výrobků)

Logo GEN – nezisková, nevládní organizace GEN (Global Ecolabelling Network) byla založena v roce 1994. V této světové síti označování ekologicky šetrných výrobků jsou sdruženy jednotlivé národní i nadnárodní programy z celého světa. V současné době ji tvoří 26 členů a další 4 přidružené organizace. České ministerstvo životního prostředí je členem Genu od roku 2000, takže i kvalitu této ekoznačky garantuje stát.


Zdroj: www.agroenvi.cz


Hodnocení => průměr 500
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář