- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Budoucnost českého zemědělství z pohledu AK ČR
Výchozí stav
Abychom odhadli budoucnost, musíme znát svoji historii i přítomnost
• rozměr českého zemědělství se stále zmenšuje a po vstupu do EU se tento trend zrychlil:
- klesá živočišná produkce (vyjma mléka)
- klesá produkce speciálních plodin
- klesají farmářské ceny komodit
- klesají příjmy z výroby a stoupají dotace
- agrární zahraniční obchod má opačný trend než ostatní odvětví NH a je v trvalém propadu v řádu 25 až 30 mld. Kč ročně (ze všech sousedních zemí má záporné saldo spolu s námi pouze Slovensko!)
- utváříme model soustavy, který je v rozporu s očekávaným vývojem evropského zemědělství po roce 2010
• lze se domnívat, že u mnoha zemí EU 15 je vývoj odlišný:
příklad vývoje obchodu s masem po vstupu do EU s Německem (drůbeží, vepřové a hovězí maso celkem)
2003 vývoz 3 847 t, dovoz 15 445 t, saldo - 11 598 t
2005 8 167 t, 62 268 t, - 54 102 t, index 466
příklad vývoje obchodu s masem po vstupu do EU s Rakouskem
2003 vývoz 444 t, dovoz 5 737 t, saldo - 5 292 t
2005 2 826 t, 25 144 t, saldo - 22 318 t, index 422
• státní administrativa ani politici na tento vývoj nereagují, naše závěry a varování jsou překrývány tezemi o kladném hospodářském výsledku 7,6 mld. Kč za r. 2005
• nestačí však konstatovat, že máme vůbec zisk, od toho je podnikání, je třeba se ptát:
je tento zisk dostatečný, aby umožnil rozvoj?
a nebo umožňuje většinou pouze začít řešit obrovskou zadluženost, která je v průměru 44% (podíl cizího kapitálu) oproti 15% naší konkurence v EU 15?
jak je tento zisk rozdělen podle výrobních oblastí?
Odhad budoucnosti, úhel pohledu defenzivní české agrární politiky státní administrativy (nazval bych ji eurochápající resp. eurovstřícnou agrární politiku):
• výchozí teze – zemědělskou výrobu původních zemí EU nelze přímo omezovat. To proto, že zemědělci těchto zemí disponují určitými privilegii, které získali v dřívějším období a snižování nadprodukce potravin musí být proto uplatňováno v ostatních zemích EU
• nelze očekávat, že současné problémy EU vyřeší. Problémy zemědělství a potravinářství si musí každá země vyřešit sama a to v mezích pravidel, která stanovuje EU pro všechny členské země
od roku 1989 se české zem. snížilo o 41 mld. Kč ve stálých cenách (o 40%) – z 108,6 na 67,2 mld.Kč
předpokládá se pokles o dalších 20 mld. Kč na 100 tis. pracovníků – do r. 2013
pokud by tento vývoj nastal, pak programy rozvoje venkova zůstanou v pozici slohových cvičení – za jednu generaci se nedá na venkově nahradit absence výrobních subjektů (zemědělců) se všemi podpůrnými funkcemi pro obce
Boj o budoucnost, úhel pohledu AK ČR:
české zemědělství je schopno zvýšit svou výkonnost na úroveň vyspělých zemí, např. Francie – výnosy plodin, užitkovosti hospodářských zvířat (nevidíme důvod, proč by velké české podniky měly produkovat trvale nižší intenzitu)
odborníci odhadují, že to může jít až na úroveň 140 mld. Kč ve stálých cenách (215 mld. Kč v běžných cenách)
pro tuto produkci není v dnes nastavených podmínkách odbyt a proto je třeba pracovat na nových směrech odbytu a užití této produkce:
směr první – odbyt na východě (zejména země bývalého SSSR)
směr druhý nepotravinářské využití zemědělské produkce, významným se může stát zejména příspěvek zemědělství k energetické bilanci státu a splnění závazků ČR v EU ke zvýšení podílu alternativních zdrojů energie
směr třetí - nové výrobní programy cílené na dosud neuspokojované potřeby spotřebitelů, přímé dodávky čerstvých potravin rostlinného i živočišného původu, rozvoj produkce netradičních druhů mas apod.
Dějiny jsou pohyb ve spirále a vrací se – nové pojetí regionálních trhů a nosných výrobních závodů
s růstem cen PHM (mohou dosáhnout až 100 USD za barel ropy) a s tím spojeným zdražováním dopravy zřejmě stoupne úloha místních trhů a toho je potřeba využít.
Tomáš Baťa – „mysli globálně, jednej lokálně“
Marie Terezie – reformy založené na samosprávném a samozásobitelném regionálním principu
při podpoře venkova je potřeba dbát především na zachování osídlení i malých obcí tak, aby se nestaly jen noclehárnami pro lidi pracující ve městě nebo chalupářskými osadami. Kde je silný zemědělský podnik, je i silná obec
Závěr:
první celý rok po vstupu do EU ukázal, že české zemědělství se neubírá správným směrem, dál vyklízíme svoje pozice
státní administrativa na tento vývoj nereaguje
politici rovněž tak, legislativa není pro nás prvovýrobce ani pro zpracovatele vstřícná
vedení AK ČR se rozhodlo svolat na 27.6.2006 mimořádné zasedání obou sněmoven AK ČR, které vyhodnotí vývoj českého zemědělství a stanoví strategii jeho řešení.