Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35110 lidí


Milan Hebnar, 4. září 2006
Pohonné hmoty jako alternativa pro zemědělství

 

Pohonné hmoty z pole jako alternativa pro zemědělství?

Za jakých předpokladů mohou být pohonné hmoty z pole alternativou pro zemědělství objasňuje následující příspěvek.

Zvyšující se poptávka na světovém trhu vyvolává razantní zvyšování cen pohonných hmot. Skleníkové plyny zatěžují životní prostředí a jsou závislé na zdrojích energie, které leží v politicky nestabilních zemích. Při existenci těchto handicapů je pochopitelné, že se přemýšlí o alternativách. První ropná krize spustila změnu způsobu myšlení. Výsledkem tenkrát bylo uvedení bionafty na trh. Výchozí produkt pochází ze zemědělství, při spalování dodatečně nezatěžuje životní prostředí a je obnovitelný. Sériové vznětové motory se dnes mohou, po několika počátečních problémech při zavádění, pohánět s několika výjimkami bez problémů bionaftou.

Jízda na rostlinný olejBionafta je průmyslovým výrobkem, potřebuje pro svoji výrobu vlastní technologii a doplňkový přívod energie. Koncový bioprodukt je agresivní a jedovatý. Surový materiál rostlinný olej je dnes na světovém trhu k dispozici za velmi nízké ceny. Čistý rostlinný olej, lisovaný za studena, lze vyrobit přímo ve dvoře a k jeho výrobě se vyžadují pouze malé investice. Ovšem sériové naftové motory se s tímto výrobkem nesmějí provozovat bez dalších změn. Proto je přestavba na provoz s rostlinným olejem potřebná a vylisovaný koláč se musí zhodnotit jako krmivo pro zvířata. Tím nestojí autarkním dodávkám energie na zemědělském dvoře v podstatě nic v cestě. Pro nedostatek vážného zájmu o technologie rostlinného oleje se klade výrobcům traktorů a motorů za vinu, že tuto technologii nevypracovali u uživatelů do stavu zralého pro praxi. Když se Ludwig Eisbett v sedmdesátých letech dostal ke zkonstruování motoru na rostlinný olej, byl položen základní kámen. Nedostatek peněz a nezájem velkoprůmyslu si vynutily výrobu v malých sériích, která skončila zastavením vývoje. Přesto Eisbett vyvinul fungující motor do osobního automobilu (jeden model VW a jeden model Mercedes) a jeden motor traktorový. Jeho myšlenky byly dále rozvíjeny a dnes je k dispozici velký počet koncepcí přestaveb, pomocí kterých se sériové naftové motory mohou přizpůsobit provozu na rostlinný olej. Vzhledem k dvacetkrát vyšší viskozitě a zcela jinému chování při hoření se při provozu směsí motorové nafty a rostlinného oleje nebo čistého rostlinného oleje sériový motor přetěžuje.

Problémy v praxiVysoká viskozita má za následek špatnou dopravu oleje, mechanické problémy ve vstřikovacích čerpadlech a špatné rozprašování paliva. Dostane-li se rostlinný olej před svým spálením na horké povrchy, zůstane na nich nalepený. Místo bezezbytkového spálení ztvrdne a zkarbonizuje. Může to vést k vytváření povlaků na vstřikovacích tryskách a ventilech, především ale k zalepování v drážkách pístních kroužků. Kvůli nedostatečnému odvodu tepla se tak přehřívají písty a mohou se vydřít válce, což nevyhnutelně vede k totálnímu poškození motoru. Z tohoto důvodu je nutné zrazovat od provozu jak na míchaný olej, tak na čistý rostlinný olej v nepřestavěných sériových naftových motorech.

Koncepce přestavbyS vědomím těchto problémů nabízejí firmy zabývající se přestavbami pro provoz na rostlinný olej hotové koncepce. Aby se snížila viskozita, ohřívá se palivo na asi na 80 oC. Palivová potrubí se zesilují, montují se přídavná dopravní čerpadla, vyměňují se vstřikovací trysky, mění se časování, množství a doba trvání vstřiku. V zásadě se musí rozlišovat mezi systémem s jednou nádrží a systémem s dvěma nádržemi. U systému s jednou nádrží se jezdí výhradně na rostlinný olej. Přitom je potřeba provést některé technické změny, zejména v palivové soustavě. U systému se dvěma nádržemi se v pro motor technicky nepříznivé fázi zahřátí a v provozu s částečným zatížením jezdí na motorovou naftu a při provozu s plným zatížením na rostlinný olej. Přepínání probíhá automaticky.

Praktické zkušenostiProtože průmysl doposud oficiálně neprojevil žádný zájem, uskutečnil se v Německu program 100 traktorů, ve kterém se v praxi podrobily přestavěné motory skupinovému testu. Ve výsledku se ukázalo, že převážná část motorů byla v provozu s bez problémů nebo s malými problémy. Mezi velké problémy patří dodržování normy na pohonné hmoty, zejména s ohledem na celkové znečistění. Aby se získaly zkušenosti také v Rakousku, byl spuštěn projekt 35 traktorů spolkových zemí Horní Rakousy, Dolní Rakousy a Burgenland. Za spoluúčasti vědců se přestavěné traktory testují v podmínkách praxe. Pokus v současné době probíhá bez problémů stojících za zmínku.

ShrnutíProvoz na rostlinný olej s technicky upravenými traktory je možný a funguje bez problémů za příslušných předcházejících opatření, jako je dodržování normy na pohonné hmoty. V kombinaci se seriozními přestavbami se jako zvláště vhodná rozhodně osvědčila technologie motorů (čerpadlo - potrubí - tryska). Z nedostatku angažovanosti průmyslu zůstává zbývající riziko v praktickém provozu uživatelům. Rostlinný olej v motoru přispívá k šetření životního prostředí, snižuje závislost na fosilních zdrojích a je při odpovídajícím využívání šancí, jak zachovat vytváření hodnot v rukách zemědělce. Po staletí bylo zemědělství a lesnictví jediným dodavatelem energie. V budoucnu jim v zásobování energií připadne opět důležitá role.


Zdroj: ÚZPI, 01.09.2006


Hodnocení => průměr 388
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář