- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Pro rozvoj zemědělství a venkova
Pro rozvoj zemědělství a venkova
Dnem 1. ledna 2007 začalo běžet nové sedmileté programovací období, pro které byl na podporu rozvoje venkova jako součásti společné zemědělské politiky Evropské unie ustaven zvláštní finanční nástroj – Evropský zemědělský fond pro rozvoj venkova, tzv. EAFRD.
Legislativa upravující pravidla financování z tohoto fondu vyžaduje, aby členské země zpracovaly strategii pro rozvoj venkova a vlastní program s konkrétními cíli intervencí pro období let 2007 až 2013. Ministerstvo zemědělství proto ve spolupráci s dalšími institucemi připravilo dva strategické materiály, a to Národní strategický plán a Program rozvoje venkova (PRV). Oba dokumenty představují pro Českou republiku nástroj k realizaci evropské i národní politiky rozvoje venkova.
Základní cíle programu
V souladu s evropskou strategií rozvoje venkova jsou definovány základní cíle, ke kterým se Česká republika v rámci Programu rozvoje venkova zavazuje a které by měly být díky jeho realizaci dosaženy. Obecně jde o udržitelný rozvoj venkova, konkurenceschopnost zemědělství a potravinářství, zlepšování stavu životního prostředí prostřednictvím péče o přírodu a krajinu a snižování negativních vlivů intenzivního zemědělského hospodaření, dále o rozvoj podnikání na venkově a tvorbu nových pracovních míst.
Ke stanoveným cílům jsou definovány také nástroje k jejich plnění - tzv. opatření (také podpory či dotační tituly), která jsou podle svého zaměření členěna do čtyř os.
Osa I sleduje konkurenceschopnost
Podpora v rámci osy I směřuje ke zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví a vytvoření silného a dynamického zemědělsko-potravinářského odvětví. K tomuto je v ose I nastaveno několik opatření převážně investičního charakteru (např. modernizace zemědělských podniků, přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům, nebo investice do lesů), ve kterých je k získání podpory nutné předložit projekt. Projekty budou posouzeny, vyhodnoceny a podle stanovených bodovacích kritérií vybrány ty úspěšné k financování. Žadatel i projekt musí přitom splňovat několik podmínek, ať už obecného charakteru (např. soulad projektu s právní úpravou) nebo specifických pro dané opatření (např. věková hranice v případě mladých začínajících zemědělců).
Všechny podmínky, požadavky a metodické pokyny k vypracování a realizaci projektu budou podrobně popsány v dokumentu Pravidla pro žadatele z programu rozvoje venkova, který bude k dispozici v tištěné podobě na regionálních odborech Státního zemědělského intervenčního fondu nebo v elektronické podobě na internetových stránkách Ministerstva zemědělství nebo SZIF.
Opatření osy I navazují na podpory vyplácené v předcházejícím programovacím období 2004 – 2006 z operačního programu Zemědělství. Vzhledem k zájmu žadatelů o finanční prostředky z operačního programu a velmi obdobným podmínkám nastaveným v Programu rozvoje venkova se dá v novém období předpokládat úspěšné čerpání podpor osy I. Pro realizaci opatření osy I je vyčleněno přibližně 120 milionů eur ročně.
Osa II pro krajinu
Podpory v ose II se zaměřují na zlepšování životního prostředí a krajiny s cílem vytvořit multifunkční zemědělské a lesnické systémy prospěšné životnímu prostředí, přírodě a krajině.
Směřuje zejména k uplatňování zemědělských postupů šetrných k životnímu prostředí ve venkovské krajině, k zastavení úbytku biodiverzity, k ochraně vody a půdy a ke zmírňování změn klimatu. K tomu přispěje také rozvoj ekologického zemědělství a plné zavedení požadavků tzv. křížové shody, cross compliance. Bude podpořeno hospodaření v méně příznivých oblastech k vyrovnání příjmů s produkčními oblastmi a k předcházení opouštění půdy, zachování péče o krajinu i pracovních míst.
Podpory v ose II (např. agroenvironmentální opatření, platby v rámci Natury 2000, lesnicko-environmentální platby nebo zalesňování) představují víceletý závazek žadatelů a budou vypláceny v tzv. nárokovém režimu, tzn. po splnění podmínek stanovených v příslušném nařízení vlády.
Opatření osy II navazují na podpory vyplácené v předcházejícím programovacím období 2004 – 2006 z Horizontálního plánu rozvoje venkova. Pro realizaci opatření osy II je vyčleněno přibližně 278 milionů eur ročně.
Osa III pro venkov
Osa III směřuje ke zlepšení kvality života ve venkovských oblastech a diverzifikaci hospodářství venkova. Cílem podpor je vytvoření různorodých pracovních příležitostí a podmínek pro atraktivní život na venkově.
Opatření nastavená v ose III (např. diverzifikace činností nezemědělské povahy, podpora zakládání podniků a jejich rozvoje, podpora cestovního ruchu nebo základní služby pro hospodářství a obyvatelstvo venkova, obnova a rozvoj vesnic) jsou investičního charakteru a předpokládá se předkládání a výběr projektů. Podmínky pro přijímání a posouzení projektů budou uvedeny v Pravidlech pro žadatele z programu rozvoje venkova. Pro realizaci opatření osy III je vyčleněno přibližně 91 milionů eur ročně.
Leader vše skloubí
Průřezově doprovází opatření I. a II. osy specifická osa IV – Leader. Jejím cílem je iniciovat vytváření a rozvoj místních partnerství a podporovat využití vnitřního rozvojového potenciálu venkova. Metoda Leader umožní spojit cíle konkurenceschopnost, životní prostředí a kvalitu života a diverzifikaci hospodářství na venkově. Integrovaný přístup pomůže chránit a rozvíjet místní přírodní a kulturní dědictví, zvyšovat povědomí o ochraně životního prostředí, podporovat výrobu specialit, cestovní ruch, obnovitelné zdroje energie a investovat do nich. Metodu Leader uplatňují tzv. místní akční skupiny, které s využitím přirozeného vnitřního potenciálu mikroregionů pomáhají realizovat projekty k naplnění místní strategie. Pro realizaci osy IV je vyčleněno přibližně 25 milionů eur ročně.
Autor: Táňa Králová, mluvčí MZe