- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Stanovisko ZS k programovému prohlášení vlády
V prohlášení ve vztahu k zemědělství postrádáme adekvátní zastoupení toho, co chce vláda dělat ve vztahu k zemědělství a ke Společné zemědělské politice EU. Jedná se velmi významný ústup proti předchozím vládním prohlášením. Prohlášení nezaujímá žádné stanovisko k potravinářskému průmyslu, který je nejslabším článkem agroprůmyslového komplexu (dosud nebyl dostatečně restrukturalizován, často pracuje s nadměrnými náklady pro nízké využití kapacity). Není preferována podpora efektivního zhodnocení zemědělské produkce a růst exportu s cílem omezovat záporné agrární saldo.
Souhrnně lze konstatovat, že část prohlášení k zemědělství neobsahuje jasná politická sdělení pro zemědělskou prvovýrobu, nezajímá jasné stanovisko k rovnému přístupu ke všem formám podnikání v zemědělství, tj. nestanovovat omezení maximální výše podpor na farmu či podnik.
Zemědělstvím se také zabývá část EU, mezinárodní spolupráce a bezpečnost. V rámci českého předsednictví EU jsme očekávali, že vláda bude akcentovat rychlejší srovnání podnikatelských podmínek českých zemědělců s zemědělci původní EU-15, pro nás důležitější a realističtější věci než diskuse o aktuálním dopadu společné zemědělské politiky na jednání WTO či záměr podporovat kroky vedoucí k omezení negativních dopadů SZP EU na rozvoj světového trhu.
V opatřeních a záměrech vlády ve vztahu k zemědělství dále chybí:
• Vytvoření podmínek pro udržení, respektive růst rozměru českého zemědělství, zejména podporou nepotravinářského a energetického využití zemědělské produkce. Prohlášení nehovoří o potřebě přijmout potřebnou legislativu pro podporu výroby bioetanolu, metylesteru řepkového oleje (MEŘO) a bioplynu.
• Zajištění spravedlivé soutěže českým zemědělcům v rámci EU vč. jasné formulace dorovnání platby TOP-UP na 30% a zajištění dofinancování Evropské zemědělského fondu pro rozvoj venkova (EAFRD) ze státního rozpočtu.
• Zjednodušení čerpání finančních prostředků EU z Evropského zemědělského fondu pro rozvoj venkova s cílem překonat technologické a strukturální zaostávání českého zemědělství a venkova.
• Zjednodušení a zprůhlednění stávající agrární a environmentální legislativy a především, nepřekračovat požadavky v ní obsažené nad rámec směrnic a nařízení Evropské unie. Vyjednat s Evropskou unií prodloužení termínů stanovených na splnění agroenviromentální legislativy a odložit zahájení cros-compliance i přechod na platby na farmu o 2 roky.
• Zajištění činnosti PGRLF, tj. m.j. přijmout systémová opatření ke zmírnění důsledků rostoucích rizik zemědělské výroby podporou pojistného a vytvořením fondu podpor.
• Legislativní ochrana zemědělců, potravinářů a spotřebitelů před nekalými praktikami některých obchodních řetězců.
• Podpora sdružování zemědělců do funkčních odbytových družstev a jejich nadstavbových organizací.
Zdroj: Zemědělský svaz ČR, 23. 1. 2007