- Agrární komora ČR
- APIC-AK
- Asociace soukromých zemědělců
- Český statistický úřad
- Evropská unie
- Min. pro místní rozvoj
- Min. zemědělství
- Min. životního prostředí
- Obchodní rejstřík
- Portál veřejné správy
- Registr poradců Mze
- Sbírka zákonů
- Státní správa
- Státní zem. interv. fond
- ÚHÚL
- Vláda ČR
- Zemědělský svaz
- Zlínský kraj
- 12. září 2017:
Jurečka: Škody na plodinách kvůli suchu jsou až 7,7 miliardy Kč
Škody způsobené suchem na obilovinách, řepce, trvalých ... více - 31. červenec 2017:
Zpráva SVS k výskytu moru prasat k 31.7.
"Počet nalezených uhynulých divokých prasat ve Zlínské ... více - 13. červen 2017:
SZIF přijal přes 30 tisíc Jednotných žádostí 2017
Státní zemědělský intervenční fond přináší s ... více
Požadavky stanovené unií se musí zaplatit
Souhlasil bych s tímto názorem za předpokladu, že dotace do zemědělství a potravinářství nebudou nikde na světě a tedy přístup na trh by měli jen ti, kteří by v konkurenci obstáli po cenové a kvalitativní stránce.
Jenže pokud státy chtějí kontrolovat kvalitu potravin, stav zemědělské půdy a hospodářských zvířat, krajinotvorbu a údržbu krajiny, pak musí na tyto činnosti a požadavky přispívat. Pokud si na sebe vzala tento úkol EU a rozhodla o kritériích, podle kterých budou hodnoceny zemědělské podniky a jejich hospodaření, pak nezbývá, než si tuto činnost svým způsobem zaplatit. Tato platba by proto měla být při stejných požadavcích všude stejná nebo v prvopočátcích, kdy se podnik zakládal a potřeboval svoji farmu postavit podle určených požadavků a podmínek, měl by zadavatel (stát a EU) formou dotací připlácet větší měrou.
V tomto bodě se domnívám, že dojednané přístupové podmínky do EU byly podhodnoceny a zemědělství včetně zpracovatelského průmyslu byly vrženy na oltář zadání – co nejrychleji vstoupit do EU i za cenu, že tato oblast v dalších letech bude mít značné problémy.
Náklady jsou už srovnatelné
Nezřídka se nyní objevuje názor, že při dojednávání vstupních podmínek nových členských zemí do EU, tehdejší komisař pro zemědělství xxxxx Fischler, k rozdílné výši dotací ve starých a nových zemích argumentoval odlišnými mzdami a náklady. V současnosti jsou v zemědělství náklady v EU-15 i EU-12 z devadesáti procent srovnatelné. Jde o náklady spojené s pohonnými hmotami, stroji, hnojivy, stavebními pracemi, službami a materiály, které jsou cenově srovnatelné v celé EU nebo dokonce ve starých zemích o něco nižší než v nových zemích.
Dokladem tohoto tvrzení jsou časté informace o cenách strojů, automobilů a traktorů tak, jak informuje denní tisk, ve kterých zemích je výhodnější nakupovat nové automobily. Z vlastní zkušenosti vím, že i stavební materiál bývá v SRN lacinější než v ČR. O cenách služeb se zmíním pouze v tom směru, že řada zahraničních firem hospodařící na půdě v ČR, si najímá služby ze zahraničí, a to ať jde o sklizeň, postřiky či hnojení. Pravděpodobně se přitom sleduje kombinace nižší cena a vyšší kvalita, respektive záruka.
Rozdílnost mezd
Ve mzdových nákladech není jednoznačné, co by hovořilo ve prospěch nižších mezd v EU-12. Nezájem o práci v zemědělství nutí nabízet mzdy srovnatelné se mzdami v průmyslu. Samozřejmě, že moderní a nové stroje vyžadují i kvalifikované pracovníky a ty lze získat pouze za vyšší mzdy, než bylo dosud zvykem. Cena půdy i nájemné za půdu se zvedla od roku 2004 minimálně na trojnásobek.
Ing. Jiří Tetzeli ředitel Okresní agrární komory Plzeň - sever