Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35102 lidí


Karla Malinová, 29. srpen 2005
Podpory a dotace

V příloze přikládáme dopis představitelů ZS ČR, AK ČR a ČMSZP na pana premiéra obsahující analýzu současného stavu v zemědělství a některé návrhy řešení.

Ve středu 24. srpna vláda schválila navýšení přímých plateb na 58 %.

Agrární komora České republiky
Zemědělský svaz České republiky
Českomoravský svaz zemědělských podnikatelů

 

V Praze 22.srpna 2005
Vážený pane premiére,
 za několik dní, konkrétně 25. srpna t.r. se setkáme při příležitosti zahájení výstavy „Země živitelka“ v Českých Budějovicích. Máme pane premiére zájem, aby akce, která bude mít slavnostní ráz, proběhla v pořádku a abychom mluvili jazykem, který nebude posluchačům příliš vzdálen.

 Situace v zemědělství je po létech opravdu velice napjatá, je umocněna katastrofálními cenami obilí. Víme, že Vaše možnosti pomoci jsou omezené a že Vy osobně, stejně jako současný ministr zemědělství Petr Zgarba, nenesete na současné situaci vinu. Považujeme ale za potřebné Vás seznámit s naším názorem na dnešní stav, který hodnotíme následujícím způsobem:

 Od roku 1990 poklesl počet pracovníků zaměstnaných v zemědělství o 400.000 osob na současných 141.000, v posledních 5-ti letech klesá v průměru ročně o 10.000 osob. Další úbytek je ve zpracovatelských podnicích.

 Zemědělská produkce na 1 hektar dosahuje nyní 42% průměru Evropské unie. Hrubá zemědělská produkce ve stálých cenách dle našeho odhadu klesne letos na nejnižší úroveň za posledních 15 let - na cca 63% roku 1990 – 67 mld. Kč (viz příloha).

 Po vstupu do Evropské unie obchodní politika řetězců dále omezuje českou zemědělskou produkci, přestože ta by byla při stejné výši dotací se zeměmi EU15 plně konkurenceschopná. Vytváří tak prostor k růstu dovozu potravin ze zahraničí za vyšší ceny. Znamená to omezování zaměstnanosti v České republice, nevyužívání českých investic a omezování tvorby národního důchodu.

 Důsledkem této politiky je fakt, že od 1.1.2003 se postupně snižuje počet porážek skotu – k 30.6.2005 již o 27% (cca 87.000 ks) a u prasat za stejné období o 15% (cca o 624.000 ks), když řadu let před tím stavy vytrvale klesaly. Souběžně s tímto vývojem vzrůstá dovoz vepřového a hovězího masa – ročně (04/03) cca 2x, respektive 3x (viz příloha). Přitom např. cena domácích prasat v mrtvé váze byla v průměru za 1 pololetí 2005 40,80 Kč, cena dovozu vepřového masa 50,10 Kč. Úbytek produkce prasat a skotu v roce 2005 však také znamená pokles potřeby obilovin pro výživu o cca 400.000 tun oproti roku 2003 a jeho potřebu vyvést z ČR nebo dát na nepotravinářské využití. Znamená to i omezení využití porážkové kapacity na jatkách, omezení produkce výroby krmných směsí, apod.

 

Navrhujeme opatření:

a) Stanovit zákonem a kontrolami cen Ministerstvem financí princip korektního   podnikání a  podíl českých potravin v nabídce.

b) Podporovat majetkové propojení prvovýroby a zpracovatele.

c) Podpořit  koncentraci zpracovatelských podniků k růstu komplexní nabídky české produkce v obchodní síti.

 

 Produkce českého zemědělství je zdrojem levných potravin a omezení růstu inflace v České republice. V roce 2004 podíl potravin ve spotřebním koši klesl již na 19,7% z 31% v roce 1990. Nárůst cen zemědělských produktů za období 1 pololetí 2005 k roku 1995 je pouze 112,3%,  přitom inflace dosáhla 150%. Během roku po vstupu do Evropské unie v červenci ceny zemědělských výrobců klesly na 89% a ceny potravin na 96,6%.

 Přesunutí podpor zemědělských podniků k 30. červnu 2005 podle pravidel EU na konec roku 2005, útlum zemědělské výroby s poklesem cen omezuje cash-flow  o cca 10 mld. Kč (tj. 23% příjmů). Mnoho zemědělců proto ztrácí v současné době schopnost splácet své závazky a úspěšně obstát hned prvním rokem v konkurenci na evropském trhu.(pokles cen obilovin o 39%, řepky o 32%, pokles produkce hovězího masa o 22%, pokles produkce vepřového masa o 16%, odložení dotací vyplácených dle národních pravidel v roce 2004 a dle pravidel Společné zemědělské politiky z dubna na prosinec v roce 2005 ve výši 5 mld ).

Navrhujeme opatření:

a) Posílení rozpočtu na TOP-UP o 2 mld. Kč v roce 2005.

b) Vyjednat vyplácení  TOP-UP s Evropskou unií od 15.10.2005.

c) Posílit rozpočet Mze pro rok 2006 na 42 mld. Kč

 

 Pokles cen obilovin hluboko pod náklady je způsoben slabým vlivem SZIF na současné rozhodující skladovatele a tím na zabezpečení dostatečných kapacit intervenčních skladů obilovin. Vývoj cen se po vstupu do EU odklonil od trendu světových cen pouze na českém trhu.. Důvodem je i chybná privatizace, malé zapojení zemědělců do spoluvlastnictví skladů, jak je obvyklé v EU. Vývoj počasí dále ohrožuje kvalitu sklizeného obilí a tím zvyšuje potřebu jeho  zpracování na biolíh.

Navrhujeme opatření:

a) Podpora výstavby skladů 5 až 30 tis. tun v zemědělských podnicích.

b) Výstavba 5-7 kapacitních skladů 50 – 100.000 tun pro smluvní intervenční nákup SZIF a jejich správu nebo prodej odbytovým organizacím.

c) Urychlit  využití obilovin pro výrobu biolíhu, ještě z letošní sklizně.

 Podáváme Vám pane premiére tuto zprávu a zůstáváme s pozdravem

 
 

Ing. Jan Veleba
prezident Agrární komory ČR


Ing. Miroslav Jirovský
předseda Zemědělského svazu ČR


Ing. Zdeněk Koubek
předseda ČM svazu zemědělských podnikatelů

 

 

Vážený pan
Ing. J i ř í   P a r o u b e k
předseda vlády ČR
Úřad vlády – Praha


Hodnocení => průměr 428
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář