Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35117 lidí


Josef Radílek, 21. duben 2010
Regionální potraviny - jak dál ?
Soutěže o nejlepší regionální potraviny pořádají agrární komory z okresů už po čtyři roky.
 

V poslední době se hovoří o určitém zastřešení společnou značkou. Jak to je a co s tím souvisí, o tom jsme hovořili s Hugem Roldánem, ředitelem tiskového odboru ministerstva zemědělství.

Poslanci schválili podporu regionálním soutěžím organizovaných již po čtyři roky agrárními komorami v regionech a okresech. Jde o padesát milionů korun určených na propagaci těchto soutěží a sjednocení jejich pravidel, kdy v některých případech se hodnotily potraviny jen s pomocí laické veřejnosti, ale ve většině případů se a tom spolupodílely složky státního kontrolního systému to je SVS a SZPI, spolu s odborníky z vysokých kol jako je veterinární, zemědělská a chemickotechnologická a v porotě vždy byl organizátor, tedy ta určitá regionální agrární komora. Kdo a jakým způsobem bude tyto peníze distribuovat?

Otázka není úplně správně položená. Tato podpora je určená obecně regionálním potravinám a různým formám marketingových aktivit směřujících k většímu povědomí o regionálních potravinách u nejširší veřejnosti a k jejich lepšímu odbytu.

Podpora tedy není určena pouze regionálním soutěžím. Cílem podpory také není sjednocení pravidel, podle kterých jsou udělovány již existující regionální značky kvality potravin, ale podpora zastřešující značky Regionální potravina, kterou budou moci používat oceněné regionální výrobky a která bude mít určitá pevně stanovená pravidla. Cílem marketingové podpory tedy není předělávat pravidla, podle kterých jsou již nyní udělovány v řadě krajů jednotlivé značky kvality potravin, ale podpořit marketingově tyto zavedené značky a poskytnout jim další nástroj v podobě široce propagované jednotné značky Regionální potravina. O způsobu administrace finančních prostředků určených k podpoře regionálních potravin probíhají v současné době jednání mezi všemi zúčastněnými partnery, tj. ministerstvem zemědělství, Potravinářskou komorou ČR, Agrární komorou a Asociací krajů.

Bude nějaké společné logo zastřešující tyto soutěže z celostátního hlediska? Mluvilo se o tzv. Regio-Klase, na tiskové konferenci během Grüne Woche v Berlíně ale ministr Jakub Šebesta tuto značku odmítl. Jaký je jiný návrh?

Zčásti jsem již odpověděl. Regio-Klasa je neexistující název, takové označení by bylo matoucí pro spotřebitele, který již zavedenou značku Klasa zná. Jde o to jasně odlišit regionální speciality od zavedených výrobků nesoucích značku Klasa, často distribuovaných po celé ČR a již dobře zapsaných v povědomí spotřebitelů. Snahou je zaregistrovat novou značku Regionální potravina s jejím logem, které by mělo zastřešovat nejen nejrůznější krajské soutěže, ale i celou řadu dalších propagačních aktivit v rámci chystané kampaně.

Podpoří se i magazíny, v nichž se již nějaký čas o soutěžích detailně píše a propagace zatím běží bez jakékoliv podpory?

Zpravodaj Agrobase to již cíleně dělá čtvrtým rokem, Řeznicko-uzenářské noviny rok. Kampaně pro tyto soutěže zatím pořádala jen AK ČR prostřednictvím tiskových konferencí, kam jsou vždy zváni vítězové soutěží. Naposledy to bylo koncem prosince loňského roku.

Hlavním cílem kampaně Regionální potravina je propagace kvalitních krajských potravinářských produktů u nejširší spotřebitelské veřejnosti. Z tohoto pohledu nemají odborné časopisy určené úzkému okruhu čtenářů, jako jsou vámi zmiňované tituly, žádoucí masivní mediální dopad, jaký mají jiná média s celospolečenským dosahem. Zde je na místě zmínit první fázi propagační kampaně Regionální potraviny, která proběhla ke konci minulého roku a která se setkala s velkým ohlasem u veřejnosti. Kampaň proběhla v celostátních tištěných mediích MF Dnes, Lidové noviny, Magazín MF Ona Dnes, Svět potravin a na webových serverech Seznam.cz, Prozeny.cz a Svet-potravin.cz. To jsou právě ty druhy médií, u kterých předpokládáme nejlepší propagační a marketingový dopad zmiňované kampaně, a potažmo i pozitivní efekt pro výrobce regionálních potravin i pro producenty surovin, ze kterých se vyrábějí. Odborné časopisy budou moci bez omezení přebírat informace, které o průběhu kampaně Regionální potravina budou postupně zveřejňovány nejrůznějšími kanály. Vloni na Zemi živitelce patřila regionálním výrobkům celá hala. Soutěže měly velký návštěvnický ohlas. Organizovala je Agrární komora ČR s budějovickým výstavištěm. Získají třeba tyto dvě organizace na svou velmi zdařilou akci nějakou podporu? Předpokládáme, že se propagační aktivity na podporu regionálních potravin, které se v minulosti uspořádaly v jednotlivých krajích, uskuteční i letos a že budou také podpořeny v rámci kampaně Regionální potravina. Mluví se i o propagaci soutěží prostřednictvím některé z reklamních agentur.

Kdy proběhne výběrové řízení, aby tuto skutečnost mohla AK ČR zveřejnit na svých webových stránkách?

Výběrové řízení na mediální agentury, které navrhnou konkrétní aktivity kampaně, zveřejní MZe na novém portálu www.eagri.cz ve speciální, k tomu určené sekci Veřejné zakázky, kam má přístup kdokoli, kdo se o veřejné zakázky vypsané ministerstvem zemědělství zajímá. O termínu výběrového řízení se bude teprve jednat.


Hodnocení => průměr 401
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář