Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35117 lidí


Jana Brázdilová, 7. červenec 2010
Zelináři zásobují řetězec

Se dvěma obchodními řetězci má Agrární komora ČR dobré pracovní vztahy. Je to společnost Billa a Penny Market, což jsou dceřiné společnosti skupiny Rewe. V prvém případě jde o prosazování české zemědělské bioprodukce a biopotravin do sítě Billy, stejně je tomu i v případě regionálních potravin.

V druhém jde o spolupráci Penny Marketu se Zelinářskou unií Čech a Moravy a uplatnění její integrované produkce zeleniny v síti supermarketů.

Jak se novináři v minulém týdnu na tiskové konferenci dozvěděli, je to právě Penny Market , kam tato zelenina se zvýšenou kontrolou pesticidů a možných reziduí dalších chemikálií, především z hnojiv, přichází. Pro zemědělce je to vítaný způsob odbytu a perspektivní možnost rozšiřovat plochy se zeleninou, které se u nás do roku 1990 pěstovalo velké množství na více než 45 tisícich hektarech, nyní je to výměra jen 9100 hektarů.

Nerovné podmínky v dotacích znevýhodňují

„Český trh se v posledních letech potýká s velkým přílivem zahraničních produktů. Tato skutečnost se dotýká především domácích pěstitelů ovoce a zeleniny, kteří jsou kromě toho znevýhodněni ještě nedostatečnými státními dotacemi. Podnikání v tomto sektoru není ulehčeno ani v jiných směrech. Vlivem povodní bylo například na Moravě zničeno 500 ha, podpora zemědělství je proto velmi důležitá, a to nejen z tohoto důvodu. Zelenina z dovozu tvoří v roce 2010 přes 60 % celkové nabídky trhu. Domácí zemědělci proto přichází s propagací ryze české, zdravější zeleniny pěstované v rámci integrovaného systému produkce zeleniny (IPZ), aby svou konkurenční výhodu zvýšili,“ uvedl na tiskové konferenci Jaroslav Zeman, předseda Zelinářské unie Čech a Moravy (ZUČM).


„Některou zeleninu kvůli její sezónnosti a lokalitě pěstování nejsme v České republice schopni zajistit, snažíme se však usilovat o to, aby zelenina z integrovaného systému vešla mezi spotřebiteli ve známost a ti ji tak, i díky její dostupnosti, mohli dávat přednost před stejnými druhy z dovozu. Snažíme se, aby spotřebitelé znali přednosti této zeleniny. Nejen v této komunikaci nám velice pomohlo spojení s Penny Marketem, který tuto osvětu šíří a podporuje naše zemědělce i svými odběr,“ uvedl Jaroslav Zeman, předseda zelinářské unie.

Podíl zeleniny z integrovaného systému poroste

Zatím se zelenina pěstovaná v IPZ nachází na 4901 ha, do roku 2013 předpokládá zelinářská unie plochu pro tuto zeleninu na více než 6000 ha. Každým rokem tak roste i počet certifikovaných zemědělců. V tomto roce jde o 70-80 pěstitelů, z toho 54 drží oprávnění k používání ochranné známky IPZ. Zdravější zelenina IPZ tak začíná být vůči konvenční zelenině v poměru 45–50 %. Nejrozšířenějšími oblastmi pěstování této zeleniny jsou – Nymbursko, Jižní Morava, Litoměřicko, Hradecko a Opavsko.


I přes tento zvyšující se poměr není vůbec snadné získat povolení k pěstování zeleniny v systému IPZ. Oproti konvenčnímu pěstování, které má pouze základní parametry pro výrobu nezávadné potraviny a pro zachování životního prostředí, IPZ přednostně používá způsoby šetrné k životnímu prostředí. Chemický zásah aplikuje až po signalizaci možného překročení prahu ekonomické škodlivosti. Pesticidy použije přednostně a selektivně zaměřené na konkrétního škůdce či chorobu. Velmi se hlídá dodržování stanovených pravidel a limitů. Zelinářská unie povoluje žadatelům dvouleté zkušební období, ve kterém je prověřování plnění pravidel. Samotný certifikát je následně udělován s platností pouze na jeden rok, aby se vyloučilo případné zhoršení plnění podmínek.

Penny Market oslovila odlišnost v pěstování tuzemské zeleniny

Jedním z největších odběratelů zeleniny IPZ je řetězec Penny Market, který ji nabízí od loňského léta. V roce 2009 činil obrat této komodity 83 milionů korun. Nejprodávanějším zbožím byla mrkev, cibule, ledový salát a ředkvičky. Protože jde o ryze českou a sezónní zeleninu, začíná se na domácích pultech objevovat až na jaře. Od poloviny května roku 2010 Penny Market zatím zaznamenal obrat asi 15 milionů korun. V počátku spolupráce bylo zalistováno devět položek, ke konci června zatím jde o jedenáct žádaných druhů zeleniny.


„Naší dlouhodobou strategií je podpora domácích výrobců a lokálních produktů. Chceme našim zákazníkům nabízet stále něco nového, kvalitního a pokud možno českého, a přesně tuto podmínku splňovala zelenina IPZ. Zelenina IPZ je v našich prodejnách řádně a viditelně označena a zákazník si tak může vybrat zeleninu nejen podle vzhledu, ale také podle jejího původu a v tomto případě i odlišnosti v pěstování. Jsme rádi, že díky naší husté síti více než 300 prodejen, můžeme našim zákazníkům nabídnout velmi kvalitní a zdravou zeleninu za cenu srovnatelnou s konvenční zeleninou. V současné době probíhají ve spojení s zelinářskou unií akce například na podporu IPZ zeleniny pod názvem Poznej zeleninu a další aktivity pro děti,“ uvedl David Kolář, vedoucí marketingu a komunikace společnosti Penny Market.


Eugenie Línková

 

 

 


 


Hodnocení 1 | 2 | 3 | 4 | 5 => průměr 417
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář