Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35102 lidí


Milan Hebnar, 1. únor 2006
Problematika cukru
Zpráva o výsledku jednání výboru EK

Návrh nařízení, kterým se otevřou dovozní kontingenty pro surový třtinový cukr ze zemí ACP-Indie pro zásobování rafinerií na hospodářský rok 2005/06

 

Stupeň priority pro ČR:   problematika, která se ČR bezprostředně netýká

Jedná se o standardní proces, při němž EK otevírá tarifní dovozní kontingenty (článek 39 (1) nařízení Rady (ES) č. 1260/2001). Na surový cukr dovezený v rámci této kvóty nebude uplatňováno dovozní clo a rafinerie za tento cukr zaplatí pevně stanovenou cenu. Pro období od 1. července 2005 do 28. února 2006 bylo odsouhlaseno množství 100 000 t pro země ACP      a 10 000 t pro Indii jako zvláštní preferenční cukr.

Bilance surového cukru je důležitá s ohledem na otevření SPS kvóty (zvláštní preferenční cukr) pro státy rafinující surový cukr – dle článku 39 § 2 nařízení Komise 1260/2001 Francie, Finsko, Portugalsko a Velká Británie a Slovinsko.

Celkové požadované množství preferenčního surového cukru je 1 796 351 t.

Rozdíl mezi požadovaným množstvím a množstvím, které je k dispozici v roce 2004/2005 činil 165 824 t. Tento rozdíl byl pokryt otevřením SPS kvóty pro období od 1.7.04 do 28.2.05  v množství  148 000 t a 17 824 t pro období od 1.3. do 30.6.05.

 

Dle odhadů pro rok 2005/2006 bude potřeba dovozu surového cukru v rafinériích EU ze zemí ACP pod Cukerním  protokolem 1 315 965 tun.

 

Návrh nařízení Evropské komise byl schválen všemi hlasy.

 

Návrh nařízení EK (ES) upravující nařízení 1262/01 stanovující pravidla pro intervenční nákup na základě nařízení rady 1260/01

 

Jedná se o návrh nařízení, upravující podrobná pravidla, kterými se řídí nákup cukru do intervence a jeho následný prodej do tržní sítě EU.Návrh upravující některá opatření vztahující se k intervenčnímu nákupu a prodeji cukru intervenčním agenturami:

 

Dle návrhu by došlo k těmto změnám:

-         cukr do intervence by nadále mohl nabízet  výrobce cukru, který má přidělenou kvótu, a specializovaný obchodník, který byl schválen členským státem před 1.2.2006

-         sila nebo sklady budou muset zřetelně oddělit prostory pro uložení intervenčně nakoupeného cukru,

-         nebude stanoven přesný termín pro uzávěrku příjmu do intervence 30.září, ale bude nařízeno vyčlenění nabídky cukru do intervence vyrobeného v předchozí kampani,

-         zvětší se objem šarže na 2000 t cukru v jedné šarži,

-         smlouva o skladování vstoupí v platnost 5 týdnů ode dne akceptace nabídky a končí  na konci dekády, během níž je dokončen odběr dotčeného množství cukru

-         intervenční agentura by měla hradit náklady na skladování od počátku desetidenní lhůty, během níž smlouva o skladování vstoupí v platnost, do ukončení smlouvy o skladování

-         převod vlastnictví cukru, na který se vztahuje smlouva o skladování, se uskuteční zároveň s platbou za cukr. Nebude již platba předběžná a konečná, ale pouze jedna konečná platba.

-         dochází ke změně doby úhrady za intervenčně nabídnutý cukr z osmi týdnů na dobu minimálně 120 dnů po přijetí nabídky,

-         prodlužuje se doba pro odběr cukru:

o       v případě přijetí nabídky mezi 1.4. a 30.9. 2005, musí být cukr odebrán do konce sedmého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla nabídka přijata

o       v případě přijetí nabídky mezi 1.10. a 31.12. 2005, musí být cukr odebrán do 30.9.2006

o       v případě přijetí nabídky od ledna 2006, musí být cukr odebrán do konce dvanáctého měsíce následujícího po měsíci, ve kterém byla nabídka přijata

-         částka jistiny v nabídkovém řízení se změní na 200 Eur/t.

Hlasování k návrh EK bylo z procesních důvodů odloženo

Skupina expertů

 

Byly projednávány některé záležitosti v souvislosti s přechodnými opatřeními mezi současným  režimem a reformovaným, který by měl platit od 1.7.2006.

 

·        Problematika podzimního setí cukrovky (IT,ES,PT) pro výrobu cukru v měsících červnu – srpnu by dle EK měla podléhat stávajícím cenovým podmínkám tj. dle 1260/01, ceny dle reformního návrhu ba se pak měly vztahovat až na cukrovku osetou na jaře 2006. Dle názoru delegací by se však ceny dle reformy  měly vztahovat i na cukrovku osetou na podzim 2005 protože cukr bude z této cukrovky vyroben až v novém marketingovém roce tj. po 1.7. 2006.

·        Problematika převodu cukru C do další kampaně. Byl vznesen dotaz, zda by mělo být nařízením omezeno, kolik maximálně může držitel kvóty převést z cukru C vyrobeného v aktuálním roce do následujícího hospodářského roku, kde bude součástí kvóty. Pravděpodobně to nebude omezeno 20 %, jako tomu je doposud. Rozhodnutí o výši převedeného cukru bude dáno v pravomoc držitele kvóty (operátora), který bude muset počítat s omezením výroby cukru v následujícím roce.

·        Cukr C vyrobený  v předchozích hospodářských rocích bude muset být vyvezen bez náhrad do třetích zemí před 1.7.2006. Cukr C  vyrobený v kampani 2005/06 pak do 31.12.2006.

·        Platnost certifikátů:

-         výrobní náhrady – platnost 5 měsíců, maximálně do 30.11.2006

-         dovozní licence – platnost 1 měsíc, maximálně do 31.7.2006

-         dovozní preferenční licence – platnost 3 měsíce, maximálně do 30.9.2006

-         dovozní zvláštní preferenční cukru SPS/CXL – platnost do konce hospodářského roku na který  byl vydán

-         vývoz s refundací  licence  (tendry) – platnost 5 měsíců, maximálně do 30.9.2006

-         vývoz s refundací licence (průběžný vývoz mimo tendry) – platnost 3 měsíce, maximálně do 30.9.2006

-         vývoz bez refundace licence – platnost 30 dní po vydání, maximálně do 30.7.2006

-         vývoz cukru C – licence – platnost 3 měsíce, maximálně do 30.9.2006.

 

 

 

 

 

 

 


Hodnocení => průměr 411
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář