Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35101 lidí


Jana Brázdilová, 26. květen 2008
Inspekce kontrolovala speciální prodejní akci tuzemských vín v Intersparu 22. 5. 2008

V úterý 20. května se v některých médiích objevila informace, že obchodní řetězec Interspar zahájil prodejní akci, v rámci níž byla v regálech označených logem „Vína z Moravy, vína z Čech“ nabízena mimo jiné vína ze Španělska a z Maďarska. Uvedené logo se podle informací z médií nacházelo také přímo na lahvi Chardonnay z Vína Mikulov původem ze Slovenska.

Státní zemědělská a potravinářská inspekce na základě toho provedla namátkové kontroly ve vybraných provozovnách řetězce Interspar v Brně, Karlových Varech, Plzni, Ostravě, Prostějově a Frýdku – Místku. Inspektoři kontrolovali etikety vín ve stáncích a regálech označených reklamní cedulí s nápisy a logy "Vína z Moravy, Vína z Čech", ale také nabídkové letáky k této speciální akci. Ve většině provozoven byla takto do oběhu uváděna pouze tuzemská vína. Pouze v Intersparu v Prostějově inspektoři mezi kontrolovanými víny nalezli Modrý Portugal Klasik původem z Maďarska, a to v celkovém množství 45 litrů.

V Intersparu v Plzni pak inspektoři v normálním regálu s vínem objevili 26 lahví Chardonnay,které na obale uvádělo, že jde o „akostné vino odrodové, vinohradnická oblast Južnoslovenská“ a současně bylo na zadní straně láhve umístěno logo „Vína z Moravy“. Kontrolou v provozovně společnosti Vína Mikulov, pro kterou bylo víno na Slovensku plněno, bylo zjištěno, že od listopadu roku 2007 bylo na trh uvedeno přes 67 tisíc lahví (tj. přes 50 tisíc litrů) tohoto klamavě značeného vína. Zástupce společnosti při kontrole uvedl, že firma již o problému ví z médií a že již sama přistoupila k sjednání nápravy.

Firmu Vína Mikulov vlastní akciová společnost Bohemia Sekt ze Starého Plzence. S řetězcem Interspar i se společností Bohemia Sekt bude zahájeno správní řízení kvůli klamání spotřebitele.

Jakostní vína musí na etiketě povinně uvádět, z jaké pěstitelské oblasti pocházejí hrozny, z nichž bylo víno vyrobeno. Oprávnění označovat vína logem „Vína z Moravy“ nebo „Vína z Čech“ však výrobcům uděluje Vinařský fond České republiky. Jde o marketingové označení, které má propagovat kvalitní tuzemská vína.

Zpracoval: Mgr. Martina Šmídtová - tisková mluvčí SZPI, tel: +420-542426633


Hodnocení => průměr 483
Autor Nadpis Datum
Sondi    OtjkhHuIdIBJsih 08:29 20. srpen 2011
Luella    HeDXxGcKZU 10:01 20. srpen 2011
Maryland    NbGcMGotQy 12:02 20. srpen 2011
Joe    HPXKTFTCdH 04:13 26. únor 2012
Spike    AReUerpYdSf 18:36 20. srpen 2011
Xantara    NZoSChRrpYoZBEGWfz 01:32 21. srpen 2011
Nikki    YxVIOZyFLlXCTXu 12:51 26. únor 2012
Hippie    XsGACqRYGGSYXjuT 09:50 17. prosinec 2011