Portál KIS

Anketa
Zaslouží si zemědělci daňovou úlevu v podobě tzv. zelené nafty, tak jako většina zemí v EU?
Hlasovalo 35102 lidí


Milan Hebnar, 2. červen 2006
Nepoctivým obchodníkům hrozí několikamilionové pokuty

 

Nepoctivým obchodníkům hrozí několikamilionové pokuty

Novela zákona o ochraně spotřebitele, která nabyla účinnosti tento týden, zpřísňuje některé podmínky podnikání a zároveň lépe chrání spotřebitele. Nepoctivým obchodníkům nyní například hrozí pokuty až padesátkrát vyšší než dříve. Prodejci mají rovněž povinnost vydat podrobný doklad o uplatnění reklamace a zdůvodnit své zamítnutí, uvedla Petra Vaňková ze Sdružené obrany spotřebitelů ČR Petra Vaňková.

Za porušování povinností uložených zákonem mohou nyní nepoctiví obchodníci dostat sankci až do výše 50 miliónů korun proti původnímu miliónu. Týká se to zejména klamání spotřebitele, zamlčování údajů o skutečných vlastnostech výrobků, prodej výrobků nebezpečných svou zaměnitelností s potravinami nebo za dovoz či prodej výrobku, jehož vada způsobila újmu na zdraví či na životě. „Věříme, že tímto zpřísněním zákona o ochraně spotřebitele bude ubývat obchodníků, kteří se spotřebitele snaží obalamutit a ubude tak případů, kdy spotřebitelé zakoupí závadný produkt, zejména potraviny,“ řekla Petra Vaňková.
Další změny se dotknou například provozovatelů tržnic, kteří budou muset vést evidenci prodávajících a na žádost dozorového orgánu ji předložit. Zákon také prodávajícím nařizuje předat spotřebitelům písemné potvrzení o tom, kdy spotřebitel uplatnil reklamaci, co je jejím obsahem a jaký způsob vyřízení reklamace spotřebitel požaduje. Prodávající také musí poskytnout spotřebiteli potvrzení o datu a způsobu vyřízení reklamace, včetně potvrzení o provedení opravy a délce trvání, případně písemné odůvodnění zamítnutí reklamace. „Pro neseriózní prodejce bude nyní daleko složitější zamítat reklamace v takových případech, kdy je evidentní, že právo je sice na straně spotřebitele, ale obchodník se tím nechce zabývat. A protože si dříve byl jistý, že spotřebitel se dál domáhat svých práv nebude, reklamaci zamítal. Nyní to bude mít mnohem těžší právě proto, že vše musí zdůvodnit písemně,“ dodává Petra Vaňková. Prodávající je také povinen písemně spotřebitele informovat o tom, kde bude možné uplatnit reklamaci v případě zrušení provozovny.
Novela zákona o ochraně spotřebitele rovněž přesně vymezuje a rozšiřuje práva a povinnosti celních a živnostenských úřadů tak, aby nedocházelo ke klamání spotřebitele a poškozování práv duševního vlastnictví.


Autor: sf     



Hodnocení => průměr 429
K článku nebyl zatím napsán žádný komentář